פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
ביום שישי האחרון, לקראת נעילת שבוע המסחר, כשלה החבית בניסיון לחצות את רף
ה- 72.5$ ומחירה ירד בכ-3$ לרמות של 69$. דו"ח המלאים שפורסם בשבוע שעבר העיד על ירידה חדה במלאי הנפט הגולמי (-5.9 מיליון חביות), אך השוק התעורר לעובדה שהירידה נבעה מעליה במלאי התזקיקים, ומירידה בייבוא ולאו דווקא מעלייה בביקושים. האווירה השלילית קיבלה חיזוק מהכרזתו של נשיא ארה"ב על העלאת מיסוי ייבוא צמיגים מסין. כותרות פסימיות שהתייחסו לעניין, הספיקו להכריז על מלחמת סחר בין ארה"ב וסין.
במהלך השבוע חזרה האופטימיות לשוק באדיבותם של נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שעלו מעבר לציפיות, והצהרתו של יו"ר הפד, ברננקי, על כך שכלכלת ארה"ב עברה את נקודת השפל של המיתון. אמש, פורסם נתון הייצור התעשייתי (ארה"ב) שעלה זה החודש השני ברציפות. כשעה מאוחר יותר, פורסם דו"ח המלאים השבועי שהעיד (שוב) על ירידה חדה במלאי הנפט הגולמי (ראו הרחבה בהמשך). שילוב של שני הנתונים החזיר את מחיר החבית לרמת ה- 72$.
את מהלך העליות חייבים לזקוף גם לחולשת הדולר. במהלך השבוע, המשיך הדולר במגמת הפיחות מול מטבעות הסחר, והפנה את המשקיעים לסחורות, ולנפט במיוחד.
קרטל אופ"ק הוציא לאור השבוע את סקירתו החודשית בה עדכן מעלה את תחזיות הביקוש העולמי לנפט לשנה הנוכחית ולשנה הבאה. לשנת 2009 תוקנו התחזיות ב- 140 אלף חביות ביום ל- 84.05 מיליון חביות ביום, נתון המייצג ירידה של 1.8% בהשוואה
ל-2008. לגבי שנת 2010, אומד הקרטל את הביקוש לנפט בכ- 84.56 מיליון חביות, עלייה של 150 אלף חביות לעומת התחזיות הקודמת, ועלייה של 0.6% בהשוואה לביקוש הצפוי השנה.


בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח ירד
ב- 2.4% (7 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 288 ומשקף ירידה של 30.3% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (125 מתקנים פחות).

 

 

מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
לפני פחות משבועיים נסחר הגז הטבעי (למסירה בחודש אוקטובר) בארה"ב בעבור 2.45$ למיליון BTU. אם ניקח בחשבון את האינפלציה המצטברת מאז החל הגז הטבעי להיסחר ב- NYMEX (1994) ואת מדד עלויות הייצור, הרי ש- 2.45$ הוא מחיר השפל ההיסטורי בעבורו נסחר הגז הטבעי.
ב-10 ימי המסחר האחרונים, עלה מחיר הגז ב- 52.5% וחזר להיסחר תמורת 3.7$. נזכיר כי המחיר הנוכחי עדיין נמוך ב-72% מהשיא אליו הגיע בחודש יולי 2008. ההתאוששות במחיר הגז החלה לאחר שבשבועיים האחרונים העלייה במלאים הייתה קטנה מציפיות האנליסטים. בנוסף, סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה שהפקת הגז בחודש יוני (נתוני התפוקה מפורסמים בעיכוב של 3 חודשים) ירדה ב- 3% כתוצאה מהירידה במספר מתקני הקידוח.
במהלך השבוע פורסמו נתוני מאקרו חיוביים, בראשם נתון הייצור התעשייתי שעלה
ב- 0.8% MoM. כידוע, הביקוש לגז מצד סקטור התעשייה צפוי לרדת במהלך השנה
ב- 13%. ההתאוששות בפעילות התעשייתית מרמזת על חזרת הביקושים מצד הסקטור שאחראי ל- 32% מצריכת הגז בארה"ב (הסקטור הגדול ביותר במונחי צריכת גז).
בזמן הקרוב ועד ל- 31 באוקטובר (סופה של "עונת ההזרקה"), ימשיך הגז להיסחר בתנודתיות הקיצונית האופיינית לו, שכן רמת המלאים צפויה להסתכם במועד זה בשיא כל הזמנים, 3,840 BCF. מנתונים שהצגנו בסקירותינו האחרונות, לרמות המלאים יש מתאם שלילי חזק למחיר הסחורה. מלבד זאת, אנו חוזרים על דעתנו כי מחיר הגז יגיע במהלך הרבעון האחרון של השנה ל-6$.
לסוחרי ה- UNG שתמהים לדעת כיצד החוזה עלה ב- 52% ואילו UNG עלתה (רק) בכ- 25%, נציין כי במהלך השבוע, ירדה הפרמיה על הנייר מ- 20% בשבוע שעבר, לכ- 3.5% נכון למחיר הסגירה של אתמול (16/09). בנוסף, הקרן החלה לבצע גלגול חוזים ב- 14 בספטמבר ושינתה את אחזקתה מחוזי אוקטובר לאלו הנמסרים בנובמבר. בהקשר זה נציין כי הקרן פרסמה כי תחדש את "הנפקת היחידות" בסוף החודש. ההשלכות למחזיקי הנייר הן שחיקה בערך הפרמיה הנקובה כעת על הנייר (הקרו נסחרת מאז יולי כ"קרן סגורה" המושפעת מכוחות היצע וביקוש, הנפקה נוספת של יחידות, תגדיל את המצאי ותפחית את הפרמיה).


 

 

מאת: מני בן-משה

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy