פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
המסחר על הנפט התנהל השבוע במגמה חיובית. עד כה, עלה מחירה של החבית ב- 5 ימי המסחר האחרונים בכ- 13% ובשעות האחרונות, במסחר האלקטרוני, הגיע מחירה ל- 72.42$. העלייה במחיר הנפט נבעה גם השבוע מפרסום נתוני מאקרו חיוביים כדוגמת: העלייה בהוצאות הבנייה, עלייה במדד מנהלי הרכש למגזר התעשייה, עלייה בהוצאה הפרטית וכמובן נתון מכירת הבתים הקיימים שזינק בחודש יולי ב- 3.6% (לעומת צפי לעלייה צנועה של 0.6%). הללו, אומצו בחום ע"י האסכולה הטוענת ליציאה מהמיתון ובהתאם לכך עלו מדדי המניות בארה"ב (ה- S&P 500 חצה את קו ה- 1000), הדולר נחלש לרמה של כ- 1.44 דולר לאירו, ומחירה של החבית הוסיף להתייקר.
דו"ח המלאים שפורסם אמש ע"י סוכנות האנרגיה האמריקאית, הצביע על עלייה של 1.7 מיליון חביות נפט גולמי לעומת צפי לצבר של 0.9 מיליון חביות, ועל כך שבתי הזיקוק הקטינו את כושר הניצולת (ראו הרחבה בהמשך). הדו"ח היה אמור להשרות אווירה שלילית ולתמוך בירידה במחיר החבית, אך הסנטימנט השלילי החזיק מעמד זמן קצר בלבד, ומחיר החבית שב לעלות. נראה, כי נכון לעכשיו, ציפיות השוק לגבי סיום המיתון, הן הקובעות את הטון בשוק ומחירה של החבית נשאר קרוב לרמת השיא השבועית.
היום יפורסם נתון הפונים החדשים לקבלת דמי אבטלה בארה"ב וביום שישי יפורסם נתון שיעור האבטלה (ארה"ב). שני אלו מושכים תשומת לב רבה ויקבעו את המשך מגמת המסחר. גורמים נוספים שעשויים להשפיע על מחיר החבית יהיו אלו הקשורים לפגישת קרטל אופ"ק בחודש הבא (09/09) בווינה. מניסיון העבר, נוטים נציגי הקרטל בביקוריהם המתוקשרים לספק "רמזים" לגבי המשך מדיניות צמצום התפוקה ומתן מחירי יעד. אירועים שכאלו משפיעים על מחיר החבית בטווח הקצר, אך בטווח הארוך, אנו מוסיפים להעריך כי ההערכות בנוגע למצב הכלכלה, מהן נגזר הצפי לכוחות ההיצע והביקוש לנפט, הם שיקבעו את מחיר החבית .

נכון לימים אלו, המחיר נובע מספקולציה ללא בסיס איתן. נכון ששלל הנתונים החיובים מרמז על ההאטה בקצב המיתון, אך העולם עדיין לא חזר לצמוח. תזכורת לכך קיבלנו השבוע מסקר ADP על פיו בחודש יולי קוצצו 371 אלף משרות בארה"ב. כפי שציינו בסקירותינו האחרונות, המדינות החברות בקרטל אופ"ק לא שומרות על משמעת הקיצוצים ומתקיים עודף היצע בשוק. בנוסף, אם מחיר החבית ימשיך להתייקר בהווה, יכביד הדבר על סימני ההתאוששות הכלכלית ויעכב את חזרת המעצמות למסלול צמיחה כלכלית.
תזכורת לסוחרי USO - הקרן תחל לבצע את גלגול החוזים היום (16/08/2009). הגלגול נפרש על פני 4 ימים, ובסופם תעקוב הקרן אחרי חוזה למסירה בחודש אוקטובר, היקר (נכון לכתיבת שורות אלו) ב- 3.3% מהחוזה הנוכחי.

חברות נוספות מביעות עניין במכרז להקמת מתקן הגז הטבעי (נוזלי) בצפון הארץ
חברות דלק אנרגיה, ישראמקו וקצא"א נמנות על רוכשי מסמכי שלב המיון המוקדם במכרז הבינלאומי להקמת מתקן הגז הטבעי הנוזלי. החברות ENI האיטלקית, מיצובישי מיפן וחברת Golar LNG הנורווגית הצהירו על כוונותיהן להשתתף במכרז. הגשת ההצעות לשלב המיון המוקדם צפויה בחודש ספטמבר, ולמכרז עצמו בחודש מרץ 2010.
מדובר במכרז B.O.T להקמת מתקן קליטת גז טבעי נוזלי, ולתפעולו במשך 25 שנה תמורת תמלוגים שוטפים תקופתיים שימומנו באמצעות תעריף הולכת הגז. המתקן יהיה ימי ויזרים גז לחוף באמצעות מקשר ימי. דרישות הסף במכרז יכללו ניסיון טכני והוכחת איתנות פיננסית. השימוש במתקן יתאפשר באופן חופשי לכמה יבואנים. הזכיין יוכל לייבא גז טבעי, וכמו כן לגבות דמי תשתית ליבוא גז פרטי מתחרה.
תכלית הקמת המתקן נועדה לאפשר לישראל ערוץ אספקת גז טבעי אסטרטגי שיקנה למשק עצמאות מסוימת, לנוכח התלות בשני ספקי גז פרטיים: EMG, יבואנית הגז המצרי, ושותפות "תמר". החל ב-2015 צפוי המשק הישראלי לצרוך כ-12-10 BCM גז טבעי מדי שנה, שיהווה כ-40% מתשומות ייצור החשמל בישראל.

נחתם מזכר העקרונות בין "ים תטיס" לחברת החשמל למכירת כמויות נוספות של גז טבעי
החברות השותפות ב"ים תטיס", דלק קידוחים, דלק אנרגיה ואבנר, מסרו בהודעתם לבורסה לניירות ערך, כי נחתם מזכר העקרונות למכירת כמויות נוספות של גז טבעי לחברת החשמל. מדובר במכרז שפרסמה חברת החשמל לפני כשנה לאספקת מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה, ולמשך 5 שנים. רכישת הגז נועדה לשימוש בתחנות הכוח שיוקמו במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל החל מקיץ 2009.

השותפות גברו במכרז על EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן. הזכייה עדיין טעונה את אישור רשות החברות והממשלה. ים תטיס חתמה עד כה על חוזים עם צרכנים בהיקף 22 מיליארד מ"ק מתוך מאגר של 32 מיליארד מ"ק. היקף העסקה הנוכחית מוערך ע"י השותפות בכ- 1 מיליארד דולר.

המדינה תעניק סובסידיות למתקיני טורבינות רוח
המדינה תבטיח למתקיני טורבינות רוח זעירות (עד 15 קילוואט) תעריף של 1.65 שקל לכל קוט"ש שייוצר ויימכר לרשת החשמל, או 1.29 שקל לכל קוט"ש שייוצר בטורבינות בהיקף 50-15 קילוואט. התחייבות המדינה לתעריפים היא למשך 20 שנה, אך החל משנת 2011 יופחת גובה התמריצים ב-2% בשנה. לשם השוואה, בעלי גגות סולאריים מקבלים 1.97 שקל לכל קוט"ש, לאחר שהתעריף ירד בינואר מ-2.01 שקל לקוט"ש.
העלות הממוצעת של טורבינות רוח סטנדרטית, בצירוף עלויות התקנה, רישוי, מדידות רוח, תפעול גנרטור ותחזוקה, מוערכת ב-7 דולרים לוואט במתקן זעיר, או כ-5 דולרים לוואט במתקן גדול יותר. כלומר, עלות התקנת טורבינת רוח סטנדרטית בהספק של 2.5 קילוואט עשויה להסתכם ב-70 אלף שקל. בניגוד למערכות לייצור חשמל סולארי, התקנת הטורבינות תחויב ככל הנראה בקבלתו של היתר בנייה.

כתב: מני בן משה

 

 

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy