פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
לפני כשבוע טיפס מחירה של חבית נפט לשיא של 8 חודשים 73 דולר. עם זאת, במהלך השבוע האחרון התהפכה המגמה בשוק זה, לאחר שנתוני מקרו שליליים (בעיקר בנוגע לשוק העבודה) עוררו חשש פן האופטימיות לגבי התאוששות כלכלית קרובה הייתה מוקדמת יתר על המידה.
ביום שלישי שעבר, פורסם מדד אמון הצרכנים בארה"ב שירד בחדות לעומת חודש שעבר ואף היה נמוך מהציפיות. עם פרסום הנתון ירד מחיר החבית בכ- 4% וחצה מטה את רף ה- 70$. השפעת סקרי הסנטימנט ממחיש את האופי הספקולנטי על המסחר בחבית. כבר ציינו שמחיר חבית הגבוה מ- 70$ אינו מוצדק בסביבת הכלכלה הנוכחית. ביום רביעי, פורסמו נתוני התעסוקה של חברת ADP ונתון מכירת הבתים הקיימים בארה"ב. הללו שיקפו המשך האטה בכלכלת ארה"ב ותרמו בשליליותם לפסיכולוגיית המשקיעים. אפילו נתון המלאים השבועי, שהעיד על המשך הירידה במלאי הנפט הגולמי ועל תפוקה גדלה של בתי הזיקוק, היה אמור לתמוך במחיר הנפט אך ללא הואיל.
ביום חמישי, שהיה יום המסחר האחרון לשבוע (בארה"ב), הגיעה המכה הגדולה. מהדו"חות שפורסמו עולה כי המעסיקים בארצות הברית דיווחו על ירידה של 467 אלף בהיקף המשרות בחודש יוני, ושיעור האבטלה זינק ל-9.5%, שיא שלא נרשם מאז 1983. הנתונים השלילים, לא רק שפגעו במדדי המניות והסחורות, הביאו את המשקיעים להחזיק בדולר כחוף מבטחים וכידוע, ישנו מתאם שלילי בין הדולר למחיר החבית, כך שהתחזקות הדולר שחק מטה את מחיר החבית והביאה לאזור ה- 65$. אמש, מחיר החבית ירד עד 63.5$, שם קיבל תמיכה מנתון חיובי של מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים (non- manufacturing) וחזר לאזור ה- 65$. דקות לפני שאנחנו מפיצים לכם סקירה זו נסחרת חבית נפט בירידת מחירים אל מתחת לרף 63$ לחבית. הסיבה לכך נעוצה, ככל הנראה, בדברי יו"ר הועדה למסחר בחוזים על סחורות (CFTC), מר גרי גנסלר, שאמר, כי הרגולטור האמריקאי עשוי להגביל את ההחזקות של הספקולנטים כמו גם הקרנות (ETF) בחוזים על נפט וגז. גנסלר אמר, כי הועדה תקיים שימוע על מנת לבחון את הצורך בהגבלות שיוטלו על ידי הממשל על פעילות ספקולטיבית בנפט וגז ושוקי אנרגיה נוספים. לא נמסר מועד לשימוע ומי ישתתף בו.
תזכורת לסוחרי USO! הקרן תבצע את גלגול החוזים החל מהיום, ה- 7 ביולי, בסיומו תחזיק הקרן את החוזה למסירה בחודש ספטמבר.

תחזיות מומחים
• חטיבת מחקר הסחורות של Barclays העלתה את תחזיתה למחיר חבית נפט (WTI) ב- 14.5%. האנליסט פול הורסנל ציין, כי מחיר הממוצע של החבית ברבעון השלישי של השנה יהיה 71$ לעומת התחזית הקודמת בה צוין 62$. תחזית המחיר תוקנה בעקבות שינוי המגמה במלאי הנפט הגולמי בארה"ב. זה מספר שבועות שמלאי הנפט הגולמי בנסיגה.
• שייח' אחמד אל-עבדאללה, שר הנפט הכוויתי, ציין כי מחיר החבית חייב להישאר מעל 60$ בכדי שמדינתו תעמוד ביעדי התקציב. כווית, הינה החברה השישית בגודלה בין חברות קרטל אופ"ק. קרטל אופ"ק יתכנס בספטמבר.
• כלכלני מריל לינץ' עדכנו אף הם את תחזיתם למחיר חבית נפט. על פי כלכלני מריל לינץ' האיזון מעבר לצפוי בשוק הנפט, היחלשות הדולר והשיפור בתנאי הנזילות בשווקים, צפויים להביא לעליה במחיר חבית הנפט הגולמי לרמה של 58.5 דולר בממוצע לשנת 2009 (לעומת 52 דולר בתחזית קודמת), ולרמה של 75 דולר בממוצע לשנת 2010 (לעומת 62 דולר בתחזית קודמת). כלכלני מריל לינץ' צופים, כי מחיר החבית יגיע ל- 82 דולר ברביע האחרון של שנת 2010, על רקע השיפור בביקוש לנפט מצד הכלכלות המתעוררות, וצמצום ההיצע מנגד.

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
לאחר שהיה נראה כי מחיר החוזה מתייצב מעל 4$ (למיליון BTU), חזרו הדובים לשוק. במהלך 7 הימים האחרונים ירד מחיר החוזה ביותר מ- 11%. טווח המסחר נמתח בין 4.1$ עד 3.389$. נזכיר כי 3.25$ הינה התחתית בה נסחר החוזה לפני כ- 3 חודשים (26 באפריל) אז זינק המחיר בכ- 40% בתוך כשבועיים.
נתוני המאקרו השלילים מכיוונה של ארה"ב (ראו הרחבה בפרק המכסה את המסחר על הנפט) החזיקו במושכות והתוו את אופי המסחר. ביום חמישי, במקביל לנתוני התעסוקה והאבטלה בארה"ב יצא דו"ח המלאים השבועי, שם פורסם כי מלאי הגז בארה"ב עלה ב- 70 Bcf. הדו"ח כשלעצמו היה מעולה ובהינתן הנתון הזה בלבד, היה תורם זה לעליית מחירים. צפי האנליסטים היה לעלייה של 75 Bcf, לא רק שהנתון היה מתחת לצפי אלא גם מתחת לממוצע 5 השנים האחרונות לתקופה זו, הנאמד בהצטברות של 84 Bcf.

למרות שדו"ח המלאים היה חיובי, עדיין מלאי הגז הטבעי בארה"ב גבוה ב- 29% לעומת השנה שעברה. שיפורים טכנולוגים שנכנסו לענף בשנים האחרונות הביאו לניצול גדול יותר של תשומות הגז ממאגריהם הטבעיים ומאפשרים תפוקה גדולה יותר מן הבארות.
מספר מתקני הקידוח, הקריטיים לאספקה עתידית סדירה של עתודות הגז בארה"ב, ירד ב- 55% בהשוואה ללפני שנה. על פי ההערכות להן אנו שותפים, כאשר ניווכח באיתותים מצד לעלייה בביקוש לגז אם מצד התעשייה או לקראת החורף או אם יתקיימו אי סדרים באספקה בעטיין של סופות הוריקן או כל גורם אחר, יחלו מחירי הגז לעלות.
תזכורת לסוחרי UNG!
הקרן תתחיל לבצע את גלגול החוזה לפקיעה בחודש אוגוסט, בעבור חוזה למסירה בחודש ספטמבר ( סימול: NGU9) ביום ד' בשבוע הבא בתאריך 15 ביולי. גלגול החוזים נפרס על פני 5 ימים, עד ליום שני ה- 20 ביולי. נכון לכתיבת שורות אלו, מחיר החוזה למסירה בחודש ספטמבר גבוה ב- 3.8%.

חברות ישראליות ממשיכות במגמת המעבר לגז טבעי
אגן כימיקלים, מכתשים וחיפה כימיקלים מנהלות עם ספקית הגז המצרית EMG משא ומתן לרכישת גז טבעי ב-30 מיליון דולר בשנה, כך נמסר באתר הכלכלי The Marker. הגז שיירכש מיועד לצרכים תפעוליים, בין השאר לחימום דודי הקיטור במפעלים. כיום מחוממים הדודים באמצעות מזוט.
המעבר לשימוש בגז טבעי לצרכים תפעוליים שוטפים נועד להוזיל את עלויות האנרגיה של התעשייה, ולצמצם את זיהום האוויר הכרוך בשריפת סולר ומזוט.
המפעלים צפויים להשתמש בגז טבעי גם לצורך הפעלת תחנות כוח, המשלבות ייצור חשמל וקיטור. תחנות אלה אמורות להיבנות בידי חברת אדלטק, שהתקשרה כבר עם EMG בחוזה נפרד לרכש הגז הטבעי הנדרש להסקתן. בקבוצת מרחב, השותפה ב-EMG, סירבו להגיב ומסרו כי אינם מתייחסים לסוגיות מסחריות.


                      כתב: מני בן-משה



 

 

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy