פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024

מאת שמעון רדליך מנכ"ל חברת "תמהיל" (*)

האבנית שכולנו מכירים המצטברת על גופי החימום של הדוד והקומקום מובילה לבזבוזי אנרגיה עצומים בכל מגזרי המשק: הפרטי, המוסדי, התעשייתי, הממשלתי והחקלאי. בימים אלה כשמשבר האנרגיה בעיצומו וההתחממות הגלובלית תופסת תאוצה, כולנו מחפשים פתרונות חכמים וזולים לחיסכון באנרגיה.
טיפול נכון באבנית, יאפשר דרך פעולה נוחה, זמינה וזולה לחיסכון באנרגיה.

למרות שיש לנו בארץ שמש בשפע לא רבים הם המשתמשים בקולטי השמש לחימום מים וכל זאת מסיבות רבות ביניהן, החקיקה במדינה הקובעת כי בבניינים מעל 9 קומות לא חייבים להתקין קולטי שמש אך בעיקר, עקב העובדה, שהאבנית סותמת את הצינורות האורכיים של קולטי השמש ובכך מצמצמת את יעילותם האנרגטית הגוררת כושר נצילות הולך ופוחת עם השנים. המסקנה ברורה, מפעל או חברה קבלנית הבונים בניין, יעדיפו להשתמש באלטרנטיבות אחרות כלכליות יותר לחימום. גם בכירים בתחום האנרגיה מציינים שבחירה בקולטי שמש כאלטרנטיבה לחימום לא יעילה כלכלית בגלל האבנית המצטברת בתוך הצנרת שלהם וגוררת הפחתה משמעותית בנצילות האנרגטית שלהם.

אפשר גם אחרת!! אפשר להתמודד עם נזקי האבנית, בלי לפגוע בבריאות ובסביבה על ידי שינוי במבנה התגבשותה. טיפול כזה ניתן ליישם על מערכות המים של כל דירה, בניין, יישוב ואפילו בכניסה לכל עיר כבר מחר בבוקר. מדובר בטכנולוגיה שהוכחה כיעילה ובעלת בסיס מדעי והיא היחידה המותאמת לדרישות התקן הבריאותי (ת"י) 5452, ומזכה עד 8 נקודות בתקן לבניה ירוקה.

זאת ועוד, מנתונים שנאספו ונבדקו באופן בלתי תלוי ואומתו על בסיס ניסיון עשיר של בקרה וטיפול במערכות המובילות מים בעלות מאפיינים שונים ברחבי הארץ, עולה כי בקרב למעלה מ- 40 אלף לקוחות המטופלים נכון באבנית ברחבי הארץ כמו: קיבוצים ומושבים, פרטיים, מוסדות, ועדי בתים ועוד, התקבלו דיווחים על למעלה מ-40% חיסכון באנרגיה בעיקר משום שקצב וזמן הדלקת הדוד ירד בממוצע ב-25% והבלאי והוצאות האחזקה ירדו ב-50%. אם נשליך את הנתונים הללו על כלל המשק נקבל פוטנציאל חיסכון עצום.
על מנת להמחיש את יכולת החיסכון, ערכנו חישוב משוער לצריכת אנרגיה לשם חימום מים בכל המדינה; לצורך החישוב, הסתמכנו על נתוני חברת חשמל בהם עולה שהצריכה השנתית במשק הפרטי עומדת על כ-14 מיליארד קוט"ש. משפחה משתמשת בממוצע בכ-9 קוט"ש ליום לצורך חימום מים.
כאשר ב- 1.7 מיליון בתי אב מותקנים דודי חשמל עמוסי אבנית קשה ואצל חלקם גם קולטי השמש סתומים לחלוטין או חלקית באבנית הרי, שבצריכה יומית של 9 קוט"ש לחימום מים מוכפלת ב- 365 יום בשנה אנו מוצאים את עצמנו ברמת חיסכון של 40% בלבד מול האפשרות לחסוך כ- 2.2 מיליארד קוט"ש כל שנה!! כלומר, טיפול נכון באבנית הוא פוטנציאל חיסכון של שביעית מהצריכה האנרגטית של המשק הפרטי!

חיסכון בחשמל ואנרגיה מוביל גם להפחתת גזי חממה. כיום, לאחר שמדענים מכל העולם מסכימים כי אנו חייבים להפחית את הפליטות לאטמוספרה ברור כי ניצולת אנרגטית תוביל לחיסכון במאות טונות של CO2.
אם נסתמך על החישוב שמשפחה ממוצעת צורכת כ- 9 קוט"ש לחימום מים ביום, כפול 365 ימים בשנה נקבל 3,285 קוט"ש למשפחה לשנה. בהכפלת המקדמים למגה וואט ול- CO2 מקבלים חיסכון שווה ערך לפליטות של 2 טון CO2 לשנה למשפחה.

בתקופה האחרונה התחילו גופים עסקיים לקשר את היכולת לחסוך באנרגיית חימום מים עם טיפול נכון באבנית המצטברת בקולטים. כדוגמא אביא את קאונטרי קלאב נצרת עילית, שהיה הראשון בארץ שהתקין קולטי שמש משום ש"תמהיל" התחייבה שהקולטים לא ייסתמו. להזכירכם, "תמהיל" אינה חברת קולטים אלא חברה המתמחה בטיפול נכון באבנית ולכן יכולה להתחייב שהקולטים לא יסתמו שהנצילות שלהם תגדל ושהקאונטרי יוכל לחמם את המים בעיקר בעזרת השמש.
ואומנם, בהשוואה בין חורף 2008 לעומת חורפים קודמים נחסכו בקאונטרי נצרת עילית
למעלה מ- %36 בעלויות חימום המים לרחצה.

מצב משק האנרגיה במדינה, הנסמך בעיקר על מקורות זרים לייבוא מזוט וגז, הינו בכי רע, אם נוסיף את הצורך המיידי להפחית את גזי החממה בארץ ובעולם, עולה המסקנה כי תחום הטיפול באבנית כקטליזטור להפחתת השימוש באנרגיה, חייב לקבל ביטוי בצורת מדיניות אחרת מזו שהיתה נהוגה עד כה; שר התשתיות, שר השיכון ושר הפנים חייבים לשלב ידיים על מנת להכיל את חוק התקנת קולטי השמש על כל הבניינים במדינה, כולל בניינים מעל 9 קומות; הטכנולוגיות והידע הנמצאים כיום בישראל, מאפשרים מתן מענה בבניית רבי קומות מודרניים בעלי קולטי שמש שיאפשרו מבנים חסכניים באנרגיה, להבדיל מהמצב כיום שמאפשר בניית מגדלי יוקרה זוללי אנרגיה הנשענים על חימום מים בחשמל או גז ממקורות פוסיליים שהינם יקרים פי כמה ומזהמים יותר מהשימוש באנרגיית השמש.
____________________
(*) שמעון רדליך – מנכ"ל תמהיל /כלכלן www.tamhil.com
"תמהיל" הינה חברה מובילה בישראל בתחום החיסכון באנרגיה על ידי טיפול נכון באבנית השומר על הבריאות, חוסך אנרגיה כסף וגזי חממה.

הנחות יסוד לחישוב:
• 1 קוט"ש (קילוואט לשעה) = 0.5 ₪ - מופיע בחשבונות חברת חשמל ועולה בהתמדה!!
• האבנית היא חומר מבודד
• 6 מ"מ של אבנית = 40% בזבוז אנרגיה – ע"פ טבלה שפרסם מכון הנפט הבריטי בשנות ה-80. ומבדיקות בלתי תלויות שנערכו במשך חצי שנה בשנת 1999 בקיבוץ שפיים ע"י צוות מקצועי מענף הבניין - במסגרת הניסוי בקיבוץ, נבדקו גופי חימום מטופלי אבנית מול כאלו שלא טופלו ונמצא שקצב מעבר החום יעיל ב- 43% לעומת גופי החימום המלאים באבנית.
• בדוד הישראלי הממוצע יש הרבה יותר מ - 6 מ"מ אבנית.
• אדם ממוצע משתמש ב- 50 ליטר מים חמים ב-40ºC בממוצע ליום שזה 2,000 קק"ל ליום לאדם, x 4 נפשות בממוצע = 8,000 קק"ל לחלק למקדם ידוע כדי להגיע לקוט"שים (860) מקבלים 9.3 קוט"ש למשפחה ליום).

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy