פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
לקראת נעילת שבוע המסחר הקודם, האווירה בשוק הייתה קודרת במיוחד על רקע משבר החוב של חברת האחזקות הממשלתית של דובאי. הביטוי "אפקט דובאי" זכה לחשיפה תקשורתית רחבה והיו לא מעט שראו בו את הצונאמי הכלכלי השב לשטוף את השווקים הפיננסים. בהתאם לכך, במהלך הימים חמישי-שישי, ירד מחירה של החבית (למסירה בחודש ינואר 2010) בכ- 5$ לעבר אזור ה- 73$.
במהלך סוף השבוע, התסריטים הפסימיים הנוגעים לדובאי התבדו כאשר היקף חשיפת הבנקים המערביים התברר כקטן מהערכות הראשוניות ועם פתיחת שבוע המסחר חזרו מדדי המניות המובילים בעולם לרשום עליות ואיתם חזר גם מחיר החבית לרמות של 78$. מלבד זאת, פרסומם של נתונים מעודדים משוק הדיור האמריקאי (עליה של 3.8% MoM במכירת בתים קיימים) ושיפור מתמשך בייצור התעשייתי הסיני ובמדד מנהלי הרכש של הסקטור היצרני בסין, תמכו בעלייה במחיר הנפט.
מלבד אלו, זירת המטבעות הבינ"ל ממשיכה בהשפעתה על מחיר החבית. הדולר המשיך השבוע לאבד מערכו מול מרבית מטבעות הסחר העיקריים (הצמד אירו/דולר נסחר השבוע מעל 1.51 דולר לאירו 1) ובכך מבליט את אטרקטיביות הנפט כנכס גידור מפני אינפלציה.
אמש פרסמה סוכנות האנרגיה האמריקאית את דו"ח המלאים השבועי שצינן מעט את האווירה החיובית. מהדו"ח עלה כי מלאי הנפט הגולמי וכן מלאי הדלקים לכלי רכב עלו (ראו הרחבה בהמשך) וזאת על אף ירידה בכושר הייצור של בתי הזיקוק הנובעת ממרווחי זיקוק נמוכים (ע"פ נתוני Thomson Reuters, מרווח הזיקוק הממוצע בחמשת הימים האחרונים באזור ה-US Gulf Coast עבור חבית WTI הוא 1.17$, ובעבור חבית Brent המרווח הוא שלילי -0.92$).

SPR = Strategic Petroleum Reserve, מלאי הנפט האסטרטגי.

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה
ב- 1.1% (4 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 379 ומשקף ירידה של 8% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (33 מתקנים פחות).

 חברות האנרגיה מקטינות את תקציב ההשקעות
סוכנות האנרגיה הבינ"ל פרסמה לא מכבר בסקירתה השנתית כי בעקבות המיתון העולמי, ירידת מחירי האנרגיה וקשיי הנזילות יקטינו חברות האנרגיה את תקציביהן לצורכי השקעה. הסוכנות ציינה כי אומדניה האחרונים מראים שהשקעותיהן של חברות האנרגיה ברחבי העולם, בענף ה- Upstrem (חיפוש והפקה), ירדו בכ- 19% בשנת 2009 (לעומת 2008). אמנם בימים אלו מתקיים עודף בהיצע הנפט העולמי (ולראייה נציין את החריגה ממסגרות התפוקה של קרטל אופ"ק) אך הירידה בתקציבי הפיתוח עלולה ליצור בעתיד לחצים על ההיצע המצרפי.
בהקשר זה, חברת הנפט השלישית בגודלה בארה"ב, ConocoPhilips, דיווחה השבוע על כוונתה לקצץ את הוצאותיה ההוניות ב-10% כדי להתמודד עם הירידה ברווחים. החברה תוציא 11.2 מיליארד דולר על פרויקטים בשנה הבאה - 10% מתחת להערכותיה הקודמות. בדיווח לרבעון ה-3 שיצא באוקטובר, החברה צפתה תקציב של 11 מיליארד דולר.
86% מהוצאות הפרויקטים בשנה הבאה יושקעו בייצור וחיפוש נפט בעוד שהזיקוק והשיווק יהוו רק 12% מההשקעה, אמרה החברה מיוסטון. ConocoPhilips דיווחה לאחרונה על ירידה של 71% ברווחי הרבעון השלישי, כתוצאה מהירידה במרווחי הזיקוק ומהירידה במחירי הגז הטבעי.

 

. היום פרסמה סוכנות האנרגיה האמריקאית את דו"ח המלאים השבועי שהעיד על עלייה נוספת אם כי צנועה של 2 BCFבמלאי הגז הטבעי. התוצאות היו בטווח קונצנזוס האנליסטים, אך העובדה שבשנים עברו, תקופת חודש נובמבר- מרץ אופיינה בנסיגה ברמת המלאים ("עונת המשיכה") ואילו כעת, בכל שבוע במהלך חודש נובמבר עלתה רמת המלאים, הביאה את הפעילים בשוק למכור את הסחורה ולהוריד את מכירה, נכון לשעת פרסום הדו"ח, אל מתחת ל- 4.5$.
 המחיר המצוטט הוא למיליון BTU. בחוזה המקורי נמסרים 10K מיליון BTU

על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 2 Bcf והסתכם ב- 3,837 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 470 BCF (14%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 487 Bcf (14.5%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

מספר מתקני הקידוח עלה השבוע ב- 3% (22 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 748 ומשקף ירידה של 48.1% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (694 מתקנים פחות).

 

 

 ביולי 2008 קבעה רשות החשמל כי חברת החשמל תתחייב לרכוש ממפעילי מתקני ה-PV חשמל למשך 20 שנה בתעריף אטרקטיבי במיוחד של כשני שקלים לקוט"ש. לצורך השוואה, התעריף אותו גובה חברת החשמל ("תעריף אחיד") מהצרכנים הפרטיים הוא 51 אגורת לקוט"ש ו- 58 אגורות מלקוחות עסקיים.

כתב: מני בן משה

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy