פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

26 נובמבר 2009

הנדון: סקירת מדיניות ורגולציה – אנרגיה

משרד ארדינסט, בן נתן ושות'' נוסד בשנת 1988, והוא נמנה כיום על השורה הראשונה של המשרדים המסחריים בישראל.
המשרד מייצג חברות מקומיות ובינלאומיות מובילות וכן קבוצות של משקיעים ויזמים, בקשר לתכנון, הקמה, מימון והפעלה של פרוייקטים בתחומי האנרגיה והתשתיות, לרבות בתחום של ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, טיפול בשפכים ובפסולת ותחבורה הציבורית. כמו כן, מייצג המשרד שורה של חברות קלינטק בתחומים מגוונים. המשרד גם מעורב בהליכי הסדרה ורגולציה בתחום של ייצור חשמל על ידי יזמים פרטיים.
את הפעילות בתחומים אלה מוביל עו"ד אורי נוי, שותף בכיר במשרד (noy@ebnlaw.co.il).

במסגרת סקירה זו, יתוארו החלטותיהם של גופי הרגולציה הרלוונטיים שעניינן קביעת מדיניות והסדרה בתחומי האנרגיה ובייחוד בתחום של ייצור חשמל. הסקירה תתמקד בישראל, האיחוד האירופי, ארצות הברית, הודו וסין.

נשמח לקבל את תגובותיכם, ולעמוד לרשותכם בכל שאלה או הבהרה בקשר
לאמור בסקירה nadav@ebnlaw.co.il

I. ישראל

1. הסדרה תעריפית ליצרן חשמל פרטי הפועל בטכנולוגית אגירה שאובה – ביום 15.11.09 פרסמה רשות החשמל את ההסדרה האמורה בגין עסקאות לרכישת יכולת זמינה, רכישת חשמל ורכישת תועלות דינמיות מיצרנים בעלי יחידות ייצור בטכנולוגיית אגירה שאובה.
נוסח מלא של ההחלטה
http://www.pua.gov.il/Sip_storage/FILES/0/1500.pdf

2. שלושה רישיונות ייצור חשמל חדשים באנרגיות מתחדשות – ביום 23.11.09 החליטה רשות החשמל על הענקת שלושת הרישיונות הבאים: רישיון ייצור לחב'' שותפות מתקן ירוק עברון למתקן בהספק 1.048 מגוואט בטכנולוגיית ביוגז, רישיון ייצור לחב'' אאורה סולאר בע"מ למתקן בהספק 0.12 מגוואט בטכנולגיה תרמו- סולארית, רישיון ייצור לחב'' חגל טליה למתקן בהספק 1.1 מגוואט בטכנולוגיית ביו-גז.

3. יוזמה להקמת ועדת שרים לקידום אנרגיות מתחדשות – ביום 24.11.09 פרסם המשרד להגנת הסביבה, כי השר להגנת הסביבה, פנה במכתב לראש הממשלה בבקשה להקים ועדת שרים כאמור, אשר תפעל להסרת חסמים קיימים ותקדם חקיקה בנושא.
היוזמה באה המשך למסקנות דוח מקינזי, אשר הוזמן על ידי המשרד בכדי למפות את פוטנציאל הפחתת פליטות גזי חממה בישראל, שלפיהן, בין היתר, צריכה ישראל להשיג יעד של 25% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד לשנת 2303 על מנת להפחית 66% מהגידול הצפוי בפליטות גזי חממה עד שנה זו.
לדוח מקינזי המלא
http://www.sviva.gov.il/Enviroment/Static/Binaries/ModulKvatzim/P0527_1.pdf
לנוסח ההודעה המלא
http://www.sviva.gov.il/bin/en.jsp?enPage=BlankPage&enDisplay=view&enDispWhat=Object&enDispWho=News^l4896&enZone=News

II. אירופה

4. עלייה בייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת בשנת 2007 – ביום 23.11.09 פרסם איגוד תעשיות האנרגיה האירופי דו"ח , ממנו עולה כי בשנת 2007 חלה עלייה של כ-13% בייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. נתון זה מייצג הספק של למעלה מ-8.8 ג''יגהוואט חשמל שמקורם באנרגיה מתחדשת, כאשר מרבית האנרגיה יוצרה באמצעות אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית.
קישור לכתבה המלאה
http://www.euractiv.com/en/energy/eu-industry-reports-strong-growth-renewable-electricity/article-187640

5. עמידה בדירקטיבה האירופית לקידום ייצור חשמל בקוגניציה – הנציבות האירופית שלחה התראות לפורטוגל, סלובקיה, פינלנד ובריטניה, בקשר לאי הטמעת הדירקטיבה. קוגנרציה היא מערכת משולבת לייצור חשמל וחום, שיש בה פוטנציאל משמעותי לייעול אנרגטי ולהפחתת השפעות ייצור החשמל על איכות הסביבה. ארבעת המדינות נדרשות לנקוט בצעדים הנדרשים במסגרת הדירקטיבה בתוך כחודשיים, ואם לא יעשו כן, תשקול הנציבות האם להביא את העניין בפני בית הדין של האיחוד האירופי.
לידיעה המלאה באתר האיחוד האירופי
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/1797&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

6. בנקים באנגליה יקצו 1.4 מיליארד יורו לפרוייקטים של אנרגיית רוח – שלושה בנקים בריטיים הכריזו כי יקצו כ-1.4 מיליארד יורו להלוואות בעבור פרוייקטים של חוות רוח לייצור חשמל. שר האנרגיה הבריטי אד מיליבנד אמר שכיום פועלות חוות רוח בהספק כולל של כ-4 ג''יגהוואט, והמטרה היא להגדיל את ההיקף באופן משמעותי.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האנגלי
http://www.decc.gov.uk/en/content/cms/news/pn131/pn131.aspx
 

III. ארה"ב

7. ממשל אובמה ישקיע כ-40 מיליון דולר בפרויקטים של התייעלות אנרגטית ושימור אנרגיה בפלורידה ובמיין – השקעה זו תשמש למימון פרויקטים של חיסכון באנרגיה, הפחתת פליטות פחמן ויצירת משרות "ירוקות" מקומיות. פרויקטים הזכאים למימון הם פרויקטים העוסקים בין השאר בהתקנת טכנולוגיות של אנרגיות מתחדשות בבניינים מוניציפאליים ותכניות העוסקות ביצירת תמריצים פיננסיים להתייעלות אנרגטית.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האמריקאי –
http://www.energy.gov/news2009/8294.htm

8. הנשיא אובמה והנשיא הו ג''ינטאו הכריזו על אמצעים מרחיקי לכת לחיזוק שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסין בתחום האנרגיה הירוקה – הנשיאים הכריזו על מספר אמצעים, בין השאר, הקמת מכון מחקר לטכנולוגיות בתחום האנרגיה הנקייה שישלב מדענים ומהנדסים מארה"ב ומסין. המחקרים הראשונים יתמקדו בין השאר ב"פחם נקי" ורכבים "נקיים". כמו כן, הכריזו הנשיאים על יוזמה משותפת לרכבים חשמליים שתכלול ביסוס סטנדרטיים בינלאומיים.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האמריקאי
http://www.energy.gov/news2009/8292.htm

9. שר האנרגיה האמריקאי צ''ו הכריז על השקעה של כ-45 מיליון דולר בפיתוח דגמים חדשים של טורבינות רוח – אוניברסיטת "קלמסון" תזכה למימון שיועמד לטובת מתקן ניסוי שמטרתו היא שיפור הביצועים, העמידות והאמינות של טורבינות רוח.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האמריקאי
http://www.energy.gov/news2009/8303.htm

10. שר האנרגיה האמריקאי צ''ו הכריז על השקעה של כ-620 מיליון דולר בפרויקטים שידגימו טכנולוגיה "חכמה" לרשת החשמל – הפרויקטים שיזכו למימון, מכל רחבי ארה"ב, הם פרויקטים שידגימו רשת חשמל "חכמה" ויסייעו להקים רשת חשמל יעילה יותר. הפרויקטים כוללים בין השאר "מונים חכמים" ומערכות פיקוח על הולכת וחלוקת חשמל.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האמריקאי
http://www.energy.gov/news2009/8305.htm

11. סגן שר האנרגיה האמריקאי הכריז על הענקת מימון בשווי כולל של כ-104 מיליון דולר למעבדות לאומיות – המימון יוענק ל-7 מעבדות העוסקות בפיתוח ושיפור אנרגיה "נקייה" וטכנולוגיות העוסקות בהתייעלות.
לידיעה המלאה באתר משרד האנרגיה האמריקאי –
http://apps1.eere.energy.gov/news/daily.cfm/hp_news_id=218

IV. כלל עולמי

12. בנורבגיה נחנך המתקן הראשון מסוגו בעולם לייצור חשמל באמצעות אוסמוזה – ביום 24.11.2009 נחנך מתקן ראשון מסוגו בעולם לייצור חשמל באמצעות אוסמוזה, על ידי שילוב בין מי ים ומים נקיים בממברנות מיוחדות. מתקן האבטיפוס שהוקם ייצר חשמל בהספק מזערי של 2-4 קילוואט, כאשר היעד הינו הקמת מתקן שייצר חשמל בהיקף מסחרי עד לשנת 2015
לידיעה המלאה באתר סוכנות הידיעות רויטר –
http://www.reuters.com/article/environmentNews/idUSTRE5AN20Q20091124

סקירה זו ניתנת כשירות ללקוחותינו, האמור בה אינו מהווה משום חוות דעת, ייעוץ משפטי, המלצה או הצעה לפעול בדרך כלשהי. ארדינסט, בן נתן ושות'', עו"ד אינם נושאים באחריות כלשהי לנכונותם ודיוקם של הסקירה ופרטיה, ולא ישאו בשום מקרה באחריות לנזק מכל סוג ומין, שיגרם בגין שימוש במידע הכלול בסקירה זו.

בכבוד רב,

ארדינסט, בן נתן ושות'', עו"ד
מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy