פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
במהלך השבוע האחרון, המשיך מחירה של החבית (למסירה בדצמבר 2009) להיסחר בטווח של 75$ עד 80$. גם השבוע המשיכה החבית להיסחר בהתאם להתפתחויות בשוק המטבעות ובשוקי המניות, כאשר דולר חלש + עליות במדדי המניות החזירו את מחירה של החבית לרמת ה- 80$.
ביום שני, כאשר פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב (+1.4% MoM) ולאחר שנציגי המדינות החברות ב- APEC (Asia Pacific Economic Cooperation) ,הצהירו על המשך בתוכניות החילוץ לכלכלות המקומיות, המהוות 54% מהכלכלה העולמית, זינקו מדדי מרבית מדדי המניות המובילים לשיא שנתי חדש ובמקביל פוחת הדולר מול מרבית מטבעות הסחר. בהתאם לכך, בלטה האטרקטיביות של הסחורות ומחירן של מרבית הסחורות זינקו. מביניהן, גם חבית הנפט שמחירה עלה ביותר מ- 3%.
אמש פרסמה סוכנות האנרגיה את דו"ח המלאים השבועי בו תועדה ירידה של 0.88 מיליון חביות, לעומת צפי להצטברות של 0.3 מיליון חביות. אחד הגורמים העיקרים לירידה במלאי הנפט היא הסופה "IDA" שהכתה בשבוע שעבר את חופי מפרץ מקסיקו וגרמה לשיבושים בנתיבי המכליות הפורקות את הנפט המיובא באזור. בשבועות האחרונים, כאשר תועדה ירידה במלאי הנפט, התייצבו השחקנים בשוק ורכשו את החוזים ודאגו לעלייה במחיר. השבוע, טרם פרסום הדו"ח, מחירה של החבית נע סביב 79$ - 80$ ולאחר הפרסום עלה מחירה לשיא השבועי - 80.33$.
תזכורת- החוזה על חבית WTI למסירה בחודש דצמבר 2009 יפקע מחר (20/11). נכון לכתיבת שורות אלו, מחירה של חבית WTI למסירה בחודש ינואר 2010 גבוה ב- 0.67% מאשר החוזה הקצר שיפקע מחר, בנעילת המסחר.

1 SPR = Strategic Petroleum Reserve, מלאי הנפט האסטרטגי

 

 בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה
ב- 8.7% (29 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 361 ומשקף ירידה של 15.9% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (68 מתקנים פחות).

 

 

דוגמאות נוספות ניתן לזהות במדינות כמו נורווגיה ובריטניה שניצלו את מאגרי הנפט בים הצפוני כמעט עד תום.
שאלת המיליון דולר היא אם כך – מהו מועד היפוך המגמה ואולי יתכן שכבר החלנו לצרוך יותר מאשר צד ההיצע מאפשר לנו?
הדיון בנושא עלה לכלי התקשורת לאחרונה כאשר סוכנויות ידיעות שונות הפליגו בדמיונם לגבי קונספירציה עולמית חדשה. סוכנויות הידיעות ציטטו מקור אנונימי שהזדהה כחבר בסוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) וציין שמחקריה ועובדותיה של הסוכנות מסולפים ולמעשה יתרות הנפט העולמי נמוכות מאשר אלו שהוצהר עליהן. הסוכנות ציינה בפרסומה האחרון שצריכת הנפט העולמית תגדל בשיעור של 1.29% בשנה (עד לשנת 2030) ותגיע לכדי 105 מיליון חביות ביום, לעומת 83 מיליון חביות ביום בשנת 2009.
הגורם שצוטט ציין כי הערכות אלו אינן עומדות עם קנה המידה של היצע הנפט וכן בשנת 2030 היצע הנפט העולמי יסתכם במכסימום 90-95 מיליון חביות ביום. הגורם שצוטט מציין שהסוכנות מנסה להסתיר עובדה זו בכדי לא ליצור פאניקה בשווקים הפיננסים.
חברת האנרגיה, BP, מפרסמת מידי שנה ירחון סטטיסטי הנחשב לאוטוריטה בענף האנרגיה העולמית. בחודש יוני האחרון עדכנה החברה את נתוניה, המלמדים כי עתודות הנפט המוכחות בעולם נאמדו ב- 31 בדצמבר 2008 ב- 1.258 טריליון חביות המסוגלות לתת מענה לביקוש העולמי למשך 42 שנים הבאות.

 "עתודות מוכחות" מוגדרות ככאלו שמבדקים גיאולוגיים והנדסיים, מאשרים קיומו של מאגר, בסבירות גבוהה, הניתנות לניצול תחת מגבלות תפעוליות וכלכליות. מלבד זאת, תחת ההגדרה נכללים גם נוזלים המצויים במאגרי גז טבעי ובמאגרי פחם ודלקים נוזליים נוספים, שמרכיבם הכולל בתוך "עתודות הנפט" משתנה בהתאם למגבלות כלכליות (מחיר). על כן, על פי הגדרה זו, קשה לאמוד את עתודות הנפט המוכחות האמיתיות. לדוגמא, חולות הנפט בקנדה, שעלויות הפקת הנפט מהם גבוהות בכמה מונים מהפקת "קלה" (מאגרי יבשתי בעומק הנע בין 500-1000 מטר), אינן נכללו בתוך הגדרת ה"עתודות המוכחות" כאשר הן לבדן מוערכות ב- 150.7 מיליארד חביות (שווה ערך ל- 12% מנתוני עתודות הנפט העולמיות האחרונות).

 שהנפט בים הצפוני היווה מרכיב מרכזי בסעיף הייצוא של המדינה, מנסות כעת ל"היפטר" מהתלות בו כמה שיותר מהר. נורווגיה לדוגמא הינה המדינה המובילה בעולם בתחום אנרגיית הרוח ואפילו החלה לייצא חשמל המופק באמצעות טכנולוגיה זו לעבר שכנותיה.

 

 
בהתייחסותנו לכוחות היצע וביקוש בלבד - ככל שכלכלת העולם תתאושש ותחזור למגמת צמיחה, אכן צפוי הביקוש לנפט לעלות ועמו מחיר החבית. אך בטווח הקצר נשמעות תחזיות שונות ומנוגדות בהקשר של חזרת הביקושים (ההתאוששות תהיה בצורת W,U,L). בנוסף, התקופה האחרונה מלמדת אותנו שאחד הגורמים העיקריים המשפיעים על מחיר החבית הוא ביצועי הדולר האמריקאי; כאשר יש פיחות בדולר- מחיר החבית עולה, ולהפך- אך שוק המטבעות לא ניתן לחיזוי! מודלים הלוקחים בחשבון את כל המשתנים המקרים יציגו סטיות תקן רחבות ולא אמינות

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
שבוע נוסף בו מחירי הגז הטבעי בארה"ב יודעים ירידות. מחירו של חוזה Henry Hub, למסירה בחודש דצמבר 2009, נסחר כעת במחיר הנמוך ביותר (4.25$( מאז החל להיסחר בשנת 2003.
במהלך יום שני האחרון, לאחר פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב (+1.4%), נרשמו עליות במרבית מדדי המניות והאווירה חלחלה גם לשוקי הסחורות. באותו היום עלה מחירו של החוזה (למסירה בדצמבר) בכ- 6.4% לעבר 4.7$.
דו"ח המלאים של סוכנות האנרגיה האמריקאית שפורסם היום העיד על הצטברות של 20 Bcf לעומת צפי לעלייה של 21 Bcf. רמת המלאים הנוכחית נמצאת בשיא כל הזמנים ומכילה 3,833 Bcf גז טבעי. בתקופה המקבילה בשנה שעברה, עלה נפח הגז הטבעי ב- 23 Bcf, אך בממוצע 5 השנים האחרונות נרשמה בתקופה זו הצטברות של 10 Bcf. אמש, עם פרסום תחזיות המומחים לתוצאות הדו"ח, נפל מחיר החוזה ביותר מ- 6% לעבר 4.25$.
ע"פ נתוני סוכנות האנרגיה האמריקאית, הקיבולת המכסימאלית של אתרי אחסון הגז הטבעי בארה"ב הינה 3.9 Tcf. משמע, 98.2% מכושר הקיבולת מנוצל. מומחים בענף טוענים כי בטווח הקצר, מזג האוויר בארה"ב יהיה הגורם העיקרי שישפיע על מחיר הגז הטבעי. בחרנו שלא לאתגר את קהל הקוראים במפות סינופטיות אך נציין שתחזיות הסוכנויות לגבי מזג האוויר אינן אחידות. יש הטוענים לחורף הקר מזה עשור (סוכנות Commodity Weather Group) ויש הטוענים לטמ"פ גבוהות מהממוצע (סוכנות Planalytics Inc.).
תזכורת- חוזה HH למסירה בחודש דצמבר יפקע בשבוע הבא ביום ג'' (24/11). החוזה למסירה בחודש ינואר 2010 יקר מהחוזה הנוכחי ב- 8.8%.
 המחיר המצוטט הוא למיליון BTU. בחוזה המקורי נמסרים 10K מיליון BTU.


על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 20 Bcf והסתכם ב- 3,833 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 347 BCF (10%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 419 Bcf (12.3%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

 

 

 

 כאמור, מליאת הרשות אישרה כי יזמים פרטיים שיקימו תחנות כוח באגירה שאובה יזכו לתעריף של 7.85 אגורות לכל קילוואט זמין לשעה שיעמידו לרשות מערכת החשמל (685 שקל בשנה לקילוואט זמין). התעריף משקף עלות הקמה נורמטיבית של 1,200 דולר לקילוואט מותקן, המבטיח (לטענת הרשות) תשואה של 14% על ההון. ההסדר מתבסס על שיעור יעילות נורמטיבית של 76%, ומובטח לתקופה של 20 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות. פרסום הרגולציה יאפשר ליזמות בתחום להתחיל בהליכי גיבוש הליווי הפיננסי לפרויקטים.
נחתם הסכם הבנות בין ישראל למדינת קליפורניה לשת"פ תעשייתי בענף הקלינטק

כתב: מני בן משה

 

 

 

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy