פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
במהלך השבוע החולף, מחירה של החבית (WTI, למסירה בדצמבר) קבע שיא שנתי חדש כשנסחרה אתמול (21/10) מעל ל- 081.5$. טווח המסחר השבוע נע ברצועה שבין 78$ - 81.70$.
עונת הדוחות בארה"ב בעיצומה, ורבות החברות המציגות שיפור בהכנסות, ברווחים ובתחזיות הרווח העתידיות. כל אלו מעידים על שיפור בכלכלה הריאלית, ונושאות את מחיר הנפט, המניע את גלגלי התעשייה, לעבר שיאים שנתיים חדשים.
הפיחות המתמשך בשער הדולר האמריקאי, מעלה את הביקוש לסחורות כאמצעי גידור מפני אינפלציה ושחיקת ערך הדולר. השבוע חצה הצמד אירו-הדולר את רף (ויש כאלו שיגידו "רף פסיכולוגי") ה- 1.50 (דולר ל-1 אירו) לראשונה מזה אוגוסט 2008, יחד עם זאת, הדולר לא מהווה את ההסבר העיקרי לעליה במחיר הנפט, שכן נרשמת עליה דומה במחיר הנפט מתחילת השנה, גם במונחי אירו.
דו"ח המלאים השבועי שפורסם אמש ע"י סוכנות האנרגיה האמריקאית העיד אמנם על עלייה במלאי הנפט הגולמי, אך מלאי הדלקים לכלי הרכב (Gasoline) ירד מעבר למצופה (ראו הרחבה בהמשך). טרם פרסום הדו"ח, נסחר הנפט סביב 78$ לחבית, אך מרגע פרסום הנתון, עלה מחירה ל- 81.70$. נציין כי הירידה במלאי הדלקים מושפעת בעיקר מהגורם העונתי, בתי הזיקוק מקטינים את תפוקתם לטובת תחזוקת מתקנים לקראת חודשי החורף. המשך התכווצות במלאי הדלקים לכלי הרכב בשבועות הקרובים, בהם צפויה עליה בשיעור ניצולת בתי הזיקוק, תצדיק כלכלית את העלייה במחיר החבית אל מעל לרצועה בה נסחרה בחודשיים האחרונים ($ 65 - 75).

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה
ב- 1.3% (5 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 309 ומשקף ירידה של 27.8% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (119 מתקנים פחות).

 

 

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
כל גורם, שמבין ענייניו הוא מחיר הגז טבעי, היה קשוב השבוע לתחזיות מזג האוויר בארה"ב. ישנן תחזיות סותרות כאשר הקיצוניות מביניהן, מבית מדרשן של סוכנויות אזרחיות, ואשר זכו למרבית הסיקור בתקשורת, מצביעות על החורף הקרוב ככזה שצפוי להיות הקר ביותר מזה עשור, ומספר הימים שידרשו אמצעי חימום (אחד הקריטריונים החשובים המשפיע על מחירי הגז הטבעי וה- Heating Oil) יהיה מעבר לממוצע 30 השנה האחרונות. מנגד, הסוכנות הפדראלית ה- NOAA, (Nationa Oceanic and Atmospheric Administration), מסרה בתחזיותיה (ראו גרף בהמשך) כי החורף הקרוב יהיה חם יותר ומספר ימי החימום יהיה נמוך בכ- 1% לעומת החורף האחרון. בינתיים, מחיר הגז היה רגיש יותר לתחזיות הקודרות, ולראשונה מאז ינואר נסחר הגז הטבעי מעל רף ה- 5$ למיליון Btu (למסירה בחודש נובמבר). במהלך המסחר אמש אף הגיע מחירו של החוזה ל- 5.3$ אך מאז נסוג ונכון לכתיבת שורות אלו נסחר בעבור 5.05$.
עונת הדוחות בארה"ב מראה השפעה חיובית על מחיר הגז הטבעי. נזכיר כי סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה לפני מספר שבועות כי הביקוש לגז מצד התעשייה (קבוצת הצריכה הגדולה ביותר) יתכווץ השנה ב- 12%. למעשה, הייתה זו בשורה חיובית משום שבתחזיותיה הקודמות מסרה הסוכנות כי הביקוש התעשייתי לגז יתכווץ ב- 12.9%. חברות תעשייתיות מובילות כגון, יצרנית ציוד ההנדסי Caterpillar, יצרנית האלומיניום Alcoa, ויצרנית המתכות Steel Dynamics, דיווחו על שיפור בתנאי הסחר שבתחום פעילותן, והן צופות המשך שיפור בייצור התעשייתי ברבעון הנוכחי. דוחות ומסרים אלו מכיוונן של חברות תעשייתיות הידועות כצרכניות גדולות של גז טבעי, תומכים בעלייה בביקוש לגז הטבעי ובמחירו.

 

מספר מתקני הקידוח ירד השבוע ב- 0.7% (5 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 721 ומשקף ירידה של 53.1% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (816 מתקנים פחות).

כתב"מני בן-משה

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy