פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
בשוק החוזים העתידיים נקבע אמש שיא שנתי חדש, מחירה של החבית חצה לראשונה את רף ה- 75$. עונת הדו"חות בארה"ב נפתחה ורבות החברות המעידות על שיפור בתנאי הסחר. בהתאם לכך, השחקנים בשוק נושאים מעלה את מדדי המניות המובילים לשיאים שנתיים. רווחיות החברות והשיפור בתנאי הכלכלה מעידים על חזרת הביקושים לנפט וכפועל יוצא, אנו עדים לעלייה במחיר החבית.
גורם נוסף ה"מתדלק" את מחיר החבית הוא חולשת הדולר. לפני כשבועיים הציגו המדינות החברות ב- G7 חזית התומכת בדולר חזק, גם שר האוצר האמריקאי הצהיר מספר פעמים על חשיבותו של דולר חזק לכלכלת המדינה ואפילו יו"ר הפד זרק רמזים לאוויר על כוונתו להפסיק בקרוב בהרחבה המוניטארית (המבוצעת בין היתר ע"י הדפסת כסף), אך השחקנים בשוק נשארו אדישים להצהרות והמשיכו למכור את הדולר. דולר חלש = נפט יקר.
בשבוע שעבר עדכנה סוכנות האנרגיה הבינ"ל את תחזיות הביקוש העולמי לנפט וציינה כי הירידה בביקוש ב- 2009 תהיה קטנה מהמצופה ובשנת 2010 יעלה הביקוש ב- 1.7% YoY. תחזית דומה התקבלה גם מקרטל OPEC (ראו הרחבה בהמשך) ושילובם של השניים היה לאחד הגורמים העיקריים לעלייה המחיר החבית. במהלך היום פורסם דו"ח המלאים השבועי של סוכנות האנרגיה האמריקאית שהעיד על ירידה חדה במלאי הדלקים לכלי הרכב (-5.2 מיליון חביות) כתוצאה מירידה בפעילות הזיקוק וירידה בנפח הייבוא (ראו הרחבה בהמשך). השוק הגיב בחיוב לנתון ומחירה של החבית זינק במהלך המסחר לשיא שנתי חדש 77.80$.
תזכורת! חוזי הנפט למסירה בנובמבר (CL X9) יפקעו בשבוע הבא ביום ג' (20/10). נכון לכתיבת שורות אלו, מחירה של חבית למסירה בדצמבר (CL Z9) גבוה בכ- 1% ( 0.62$+) מהמחיר המצוטט לחבית למסירה בחודש נובמבר.

רמת המלאים בארה"ב, נכון לשבוע שהסתיים ב- 9 באוקטובר 2009 (פורסם אתמול)
פרסום דוח המלאים השבועי היוצא לאור בד"כ בימי רביעי, נדחה להיום עקב ה- Columbus Day.

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker ומשקף ירידה של 28.9% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (124 מתקנים פחות). Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה ב- 0.7% (2 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 305

 קרטל OPEC מעלה את תחזיות הביקוש העולמי לנפט
בסקירתו החודשית של הקרטל, שפורסמה שלשום, עודכנו תחזיות הביקוש העולמי לנפט זה החודש השני ברציפות. על סמך תחזיות הארגון, הביקוש העולמי לנפט יסתכם השנה ב- 84.24 מיליון חביות ביום (מח"י), 200 אלף חביות ליום יותר לעומת התחזית הקודמת. בסה"כ, הביקוש העולמי לנפט יהיה נמוך ב- 1.65% לעומת שנת 2008 (בחודש יולי חזה הקרטל התכווצות של 1.93% בביקוש לנפט).
הארגון עדכן מעלה גם את התחזיות לשנת 2010 ב- 380 אלף חביות ליום וכעת צופה שהביקוש העולמי לנפט יסתכם ב- 84.93 מח"י, עלייה 700 אלף חביות ליום לעומת שנת 2009 (0.83%+). נציין כי בתחזית זו, בשונה מהאחרות, האחראים לגידול בביקוש הן בעיקר מדינות החברות ב- OECD (בייחוד ארה"ב) כתוצאה משיפור בייצור התעשייתי.
בהקשר זה, גם סוכנות האנרגיה הבינ"ל עדכנה בשבוע שעבר את תחזיות הביקוש העולמי. נתוני הסוכנות מציגים כי הביקוש השנה יסתכם ב- 84.6 מח"י ובשנת 2010 צפוי להסתכם הביקוש ב- 86.1 מח"י. לשים לב, כי תחזיות סוכנות האנרגיה אופטימיות משל קרטל אופ"ק.

המדינות החברות בקרטל OPEC חורגות ממסגרות התפוקה
בתחילת החודש פורסם סקר ע"י סוכנות בלומברג שמסקנתו הייתה שקרטל OPEC הקטין את תפוקתו החודשית לאחר שבפגישתם האחרונה של שרי הנפט של המדינות החברות הציגו כולם חזית אחידה בנוגע לעמידה ביעדי התפוקה שנקבעו בדצמבר 2008 (24.85 מיליון חביות-ללא תפוקת עיראק).
שלשום פרסם הקרטל את הנתונים הראשוניים ומהם עולה כי התפוקה הכוללת של הארגון (כולל עיראק) בחודש ספטמבר עלתה ב- 0.04 מיליון חביות ביום לכדי 28.903 מיליון חביות ביום. בניכוי תפוקת עיראק (2.48 מח"י) הפיק הקרטל 26.421 מח"י. כלומר, המדינות החברות בקרטל מפיקות כ- 1.57 מח"י מעל לכמות עליה סוכם.

האם הביקוש לנפט במדינות OECD הגיע לשיאו?
הביקוש לנפט בקרב מדינות ה- OECD, האחראיות ל- 54% מסך צריכת הנפט העולמי, הגיע כנראה לשיאו בשנת 2005 ומאז מגמתו דרומה, כך על פי מחקר חדש של מכון המחקר CERA ((Cambridge Energy Research Associates.
המחקר, שפורסם השבוע, קבע כי הביקוש לנפט ב-30 המדינות החברות בארגון
ה-OECD החל לרדת כבר לפני ארבע שנים כתוצאה ממעבר לכלי רכב חסכוניים יותר בצריכת דלק והרחבת השימוש בדלקים חלופיים כמו אתנול. סיבה נוספת לכך הייתה התייצבותו של שיעור בעלי המכוניות במדינות המפותחות. חשוב להזכיר שבקבוצת המדינות הנ"ל, ענף התחבורה אחראי ל- 60% מצריכת הנפט.
לפי נתוני משרד האנרגיה האמריקאי, הביקוש לנפט בארה"ב, צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם, ירד מאז שנת 2005 ב-2 מיליון חביות ביום. המחקר של CERA לפיו שיא ביקוש הנפט בכלכלות המפותחות כבר חלף, מצטרף למחקרים אחרים שפורסמו בשנים האחרונות, אשר קבעו כי תפוקת הנפט העולמית אף היא הגיעה לשיאה, על רקע הידלדלות שדות הנפט של יצרניות גדולות דוגמת בריטניה, נורווגיה ומקסיקו.
בעשור החולף נרשמה ירידה בתפוקתן של יותר משני שלישים מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, ובכלל זה למעלה ממחצית מדינות אופ"ק. התפוקה העולמית של נפט "רגיל" - ללא נפט כבד, קידוחים ימיים עמוקים ונוזלי גז טבעי - כבר הגיעה לשיאה ב-2004, לפי נתוני האיגוד לחקר שיא תפוקת הנפט והגז (ASPO).
שר הנפט העיראקי: בתוך 6 שנים היקף ייצור הנפט מעיראק יעמיד אותה בשורה אחת עם יצרנית הנפט הגדולה בעולם
לאחר שממשלת עיראק חתמה על 2 חוזי שירות לנפט, צופה שר האנרגיה של המדינה, כי המדינה תגדיל את ייצור הנפט שלה ל-12-10 מיליון חביות ליום, במהלך 6 השנים הקרובות, מרמה של 2.5 מיליון חביות ליום כיום. רמה זו תעמיד את עיראק בשורה אחת עם יצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם. השר לא סיפק פירוט לגבי המאמצים הנדרשים על מנת לפתח את תעשיית הנפט בעיראק בקצב כה מהיר.

חברת הנפט השלישית בגודלה בארה"ב ConocoPhillips תמכור נכסים על מנת להקטין את מצבת החובות שלה
ConocoPhillips חברת הנפט השלישית בגודלה בארה"ב מתכננת למכור נכסים בשווי 10 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות ולקצץ בהוצאות ההשקעה שלה ב-12% ב- 2010 לרמה של 11 מיליארד דולר, במטרה להקטין את החוב שלה ולהגדיל את התשואה על ההון.
מכירת הנכסים עשויה לכלול שטחי גז ונפט, כמו גם בתי זיקוק, כאשר מטרת החברה להביא את היחס חוב להון לרמה של 20-25%. יחס החוב להון עלה ל- 34% ב-30 ביוני.
החברה גם הודיעה כי תגדיל את הדיווידנד הרבעוני שלה ל-50 סנט למניה, מ- 47 סנט למניה. הדיווידנד ישולם ב- 1 לדצמבר לכל בעל מניות רשום נכון לסגירת המסחר ב- 30 באוקטובר. הגידול בדיווידנד הינו לראשונה מאז פברואר 2008.

מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
בשבוע שעבר עלה מחירו של הגז הטבעי (למסירה בנובמבר) ל- 5$ למיליון Btu, על רקע תיקון תחזית צריכת הגז הטבעי של סוכנות האנרגיה האמריקאית. לפי הפרסומים האחרונים, צריכת הגז בארה"ב תתכווץ השנה ב- 2%, לעומת 2.4% בתחזית הקודמת (ו-2.9% בתחזית שמלפני 3 חודשים).
פרט מעניין שפרסמה הסוכנות במאמרה הוא העובדה שמבין קבוצות הצריכה העיקריות לגז הטבעי, הסקטור היחיד שהגדיל את ביקושו לגז הוא ענף תחנות הכוח. ביקושן של תחנות הכוח עלה במהלך חודש יולי ב- 0.4% YoY וזאת על אף ירידה של 5.3% בנפח הפקת החשמל.
במהלך השבוע האחרון נסוג מחיר הגז הטבעי ואף במהלך היום (15/10) נסחר החוזה תמורת 4.36$ למיליון Btu, כתוצאה מתחזית של השרות המטאורולוגי האמריקאי בה צוין שהחורף הקרוב יהיה מלווה בטמפ' גבוהות מאלו שנצפו בשנה שעברה. כפי שציינו בעבר, מזג האוויר יהיה גורם מכריע בקביעת מחיר הגז שכן טמפ' נמוכות גורמות לעלייה בביקושים (לגז לצורכי חימום) ובמחירים, ולהפך.
היום פורסם דו"ח המלאים של סוכנות האנרגיה שהעיד על הצטברות של 58 Bcf לעומת צפי להצטברות של 55 Bcf. יתרה על כך, רמת המלאים הנוכחית היא הגבוהה ביותר שתועדה מאז שהחלו לסקור מלאי זה. ברגע פרסום הנתון, צנח מחיר הגז בכ- 5% אך התאושש במהרה כתוצאה מפרסום נתוני מדד הייצור (באזור ניו יורק) המסוקר ע"י הפד והעיד על שיפור ניכר בענף התעשייה המקומית. נתוני התעשייה נוטים להשפיע על מחיר הגז משום שענף זה אחראי על 29% מצריכת הגז בארה"ב.

על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 58 Bcf והסתכם ב- 3,716 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 450 BCF (13.8%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 474 Bcf (14.6%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

מספר מתקני הקידוח עלה השבוע ב- 2% (14 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 726 ומשקף ירידה של 53.1% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (822 מתקנים פחות).

טכניקות אמריקאיות למיצוי גז טבעי מפצלים "מהגרות" לאירופה
טכניקת הקידוח האופקי, המאפשרת מיצוי של גז טבעי מפצלים, הביאה למהפכה בשוק הגז הטבעי האמריקאי. בעקבות פיתוחה גדלו עתודות הגז בארה"ב בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. על פי הערכות שונות, פיתוח ויישומן של הטכניקות יביא לגידול של בין 50-160% בעתודות הגז הטבעי באירופה במהלך שני העשורים הקרובים.
מהנדסים וגיאולוגים איטלקים ונורבגים נמצאים בימים אלה בטקסס, אוקלהומה ופנסילבניה על מנת ללמוד איך למצות גז מפצלים ע"י קידוח אופקי. בנוסף, חברות אמריקאיות רבות, תרות אחרי אתרים העשירים בפצלים, בעיקר באירופה, בה מחיר הגז הטבעי גבוה ממחירו בארה"ב. כך לדוגמא, חברת אקסון מובייל קדחה מספר קידוחים ניסיוניים בגרמניה בחודשים האחרונים. כמוה, גם דבון אנרג'י, בשיתוף עם חברת הנפט הצרפתית טוטאל, שממתינה לאישורים סופיים להתחלת קידוחי ניסיון בצרפת.

 

 

 ספציפי לצורכי ביומאסה, הן כחומר דלק שישולב בתחנות כוח הפועלות על פחם קיימות והן כחומר דלק ירוק בתחנות כוח ייעודיות שיוקמו במדינה. מיהר מגדלת זן אשלים המכונה "אשל זקוף", שגדל בתנאי אקלים חם וקרינת שמש חזקה. החיסרון העיקרי בהפקת אנרגיה מביומאסה נחשב לבעייתי בשל השטחים הנרחבים הדרושים לגידול הצמחים וכמויות המים הגדולות הנדרשות לשם כך, אולם מיהר פיתחה זן של אשל שניזון ממים מליחים שחוסכים בעלויות אלו. גידולים ראשונים של "אשל זקוף" לצורכי הפקת אנרגיה נשתלו בקיבוץ יטבתה, והם צפויים להיות מוכנים לקצירה בתוך כשנה וחצי.

חברת רפאל תתקין מערכות סולאריות על גגות מבנים תעשייתיים שברשותה
חברת "סולארית-דוראל" זכתה במכרז של רפאל להתקנת מערכות לייצור חשמל באנרגיה סולארית על גגות מפעליה, כך דווח באתר הכלכלי The Marker. מדובר במכרז בהיקף של כ-3 מיליון שקל להתקנת ארבע מערכות פוטו-וולטאיות בהיקף של 50 קילוואט כל אחת, על גגות מבני החברה באזור הצפון.
סולארית-דוראל תקבל מרפאל דמי שימוש וכן חלק מהכנסות החברה ממכירת החשמל. היקף ההתקשרות הוא ל-20 שנה, כאשר צפי ההכנסות ממכירת החשמל מוערך ב-680 אלף שקל בשנה.
רפאל היא אחת החברות הממשלתיות הראשונות שיצאו במכרז להתקנת מערכות סולאריות תוך ניצול גגות מבניה בעקבות אישור הרגולציה המתמרצת ייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית בתעריף גבוה יחסית למחירי חברת החשמל.



כתב: מני בן משה

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy