פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 27.06.2024
איך קרה ש-600 מיליון שקל מכספי הציבור שקעו בים התיכון?
22/10/2012 07:47

מניית הכשרה אנרגיה צנחה ב-61% ומניית מודיעין צנחה ב-44%, לאחר שנודע כי בקידוח שרה לא נמצאו סימני גז משמעותיים ■ שווי החברות נחתך במיליארדי שקלים לעומת השיא ■ "הכישלון הכפול הוא סטירת לחי צורבת לעתיד ענף חיפושי הגז והנפט הישראלי", אמרו אנליסטים

 
 


21.10.2012
מאת: ערן אזרן,דהמרקר

יום קשה עבר על משקיעי הגז והנפט בבורסת אחד העם. כ-12 שעות לאחר שנודע כי גם בקידוח שרה לא נמצאו סימני גז משמעותיים צנחו מניות השותפות בקידוח במסחר.

עם פתיחת המסחר, דיווחו השותפות בשרה כי בכוונתן לנטוש את הקידוח. השותפות מסרו כי הן בוחנות את השלכות הנטישה על דו"חותיהן הכספיים לרבעון, וכן ציינו שעד עתה הושקעו 48.5 מיליון דולר בקידוח, לא כולל הוצאות נטישה נוספות הנאמדות ב-7 מיליון דולר.

מניית הכשרה אנרגיה , המחזיקה בכ-27% מהרישיון, צנחה בכ-60%. יחידות ההשתתפות של מודיעין אנרגיה , המחזיקה ב-20% מהרישיון, צנחו ב-40%, ויחידות ההשתתפות של IPC צנחו ב-68%.

הירידות חדות במניות התווספו לצניחה של עשרות אחוזים שנרשמה בתחילת ספטמבר, לאחר שהשותפות דיווחו שלא נמצאו סימני גז משמעותיים במירה, הקידוח השכן לשרה. מניית הכשרה כבר איבדה קרוב ל-80% משוויה מתחילת השנה, ויחידת ההשתתפות של מודיעין צנחה בקרוב ל-70%.

שווי השוק של הכשרה צנח מ-1.5 מיליארד שקל בשיאו ל-82 מיליון שקל בלבד אתמול, ושווי השוק של מודיעין צנח ל-232 מיליון שקל לעומת 1.3 מיליארד בשיאו. בסך הכל נחתך שוויין של שתי החברות, שהנכס העיקרי שלהן הוא רישיונות שרה" ומירה", ב-2.5 מיליארד שקל בתוך כחודשיים. לכך התווספו 160 מיליון דולר שהושקעו על ידי השותפות וירדו לטמיון.

רישיון שרה נמצא בעומק הים התיכון, 40 ק"מ מערבית לחדרה וסמוך למירה, דלית ותמר. הרישיון מוחזק על ידי עמנואל אנרגיה שותפות מוגבלת (19.1%), עמנואל אנרגיה (22.4%), הכשרת היישוב (5%), מודיעין (29%), אי.די.בי (5.6%), IPC של בונטאן הקנדית והאחים עופר (13.6%) ו-GGR, מפעילת הקידוח (5%). בנוסף לירידות החדות במניות המחזיקות העיקריות, גם מניית הכשרת הישוב נפלה ב-12%, ומניית אי.די.בי נחלשה ב-5%.

נשאר כסף בקופה

במהלך השנים, כלל החברות השותפות בקידוחים מירה ושרה גייסו מהציבור הרחב 150 170 מיליון דולר בהנפקות ראשוניות של חברות ובהנפקות זכויות לבעלי המניות. מתוך כלל הסכום שגייסו, כל חברה הזרימה לשותפות את עלויות התפעול והקידוח בהתאם לחלקה. העלות הסופית של שני הקידוחים הסתכמה בכ 160 מיליון דולר, כך שרוב הכסף שגויס מהמשקיעים כבר נשרף, וחלקו הקטן נשאר בקופות החברות.

המשקיעים מהציבור ודאי תוהים כמה כסף נשאר בקופות השונות. דו"חות החברות לרבעון הנוכחי טרם פורסמו, אך בדו"ח לרבעון השני של מודיעין דיווחה החברה כי בקופתה 66 מיליון דולר. על פי הערכות, לאחר ההוצאות האחרונות במירה ובשרה נותרו לחברה 20 30 מיליון דולר.

קופת הכשרה אנרגיה כנראה מדולדלת יותר. נכון לסוף הרבעון השני לחברה יתרות מזומנים של 13.5 מיליון דולר בלבד. לסכום זה מתווספים 40 מיליון שקל שהשקיע בחברה מיכאל מירלשווילי באוגוסט האחרון תמורת הקצאת מניות. לא ידוע כמה מהסכום נותר בקופת החברה לאחר ההוצאות האחרונות.

למרות הפסדי המשקיעים, לא בטוח שכלל השותפים בשרה ובמירה אכן יצאו מופסדים מההשקעה. מודיעין ניהול, הפועלת במתכונת של שותף כללי, זכאית לדמי ניהול חודשיים של 25 אלף דולר בעבור ההשתתפות בניהול הקידוח, וכן לתשלום דמי מפעיל של 7.5% מכל הוצאה. כלומר, אם סך ההוצאות של מודיעין במירה ובשרה עד עתה היה 46 מיליון דולר (בהתאם לחלקה), 3.5 מיליון דולר מתוך הסכום ¬ שגויס מהציבור הרחב בהנפקות שערכה ¬ הופנו לדמי ניהול.

על פי דיווחי מודיעין, התשלומים שקיבלה ב 2009 הסתכמו ב 240 אלף דולר; ב 2010 ¬ 1.36 מיליון דולר; וב 2011 ¬ 1.3 מיליון דולר. בסך הכל מדובר בדמי ניהול, דמי מפעיל ותשלומים נוספים של כ 3 מיליון דולר (לא כולל תשלומי 2012). גורמים בחברה הדגישו שרוב הכסף נשאר בתוך חברת הניהול ומשמש להוצאות החברה ¬ ולא מגיע לבעלי המניות העיקריים, סולטן ואי.די.בי.

בשונה ממודיעין, הכשרה אנרגיה אינה נהנית מדמי ניהול מכיוון שהיא פועלת במתכונת של חברה רגילה ולא שותפות כללית. ב 2011 שילמה החברה הוצאות הנהלה וכלליות של 3 מיליון דולר, וב 2010 שילמה כ 822 אלף דולר.

מלבד ההפסד למשקיעים מהציבור, ההפסד העמוק הוא גם הפסד לבעלי השליטה, שהזרימו בעצמם עשרות מיליוני שקלים במשך השנים במסגרת ההנפקות. על פי הערכות (החברות אינן מדווחות אילו גורמים השתתפו בהנפקות), סולטן הזרים במהלך השנים באופן אישי כ 11 מיליון שקל; נמרודי הזרים באופן אישי 20 מיליון שקל; ואילו הכשרת היישוב, שנשלטת על ידי נמרודי (70%), הזרימה עוד כ 60 מיליון שקל.

במהלך היום שיגר גם נמרודי הודעה למשקיעים: "אני מאוכזב מתוצאות הקידוח בשרה ומירה בשם כל קהל המשקיעים הרב, ובשמנו אנו. מי שמכיר אותי יודע שאני נחוש להמשיך במלאכה בכל כוחי".

פורטפוליו מפוזר

למרות הכישלון המשותף למודיעין ולהכשרה, מניית הכשרה סבלה מירידות חדות יותר בהשוואה למודיעין אתמול במסחר (וגם בחודש הקודם לאחר כישלון מירה). הסיבה לכך היא ההבדלים בפורטפוליו הנכסים של שתי החברות. במקביל לאחזקה במירה ובשרה, מודיעין מחזיקה ברישיונות חיפוש הנפט גבריאלה וים חדרה, ובאופציה לרכישת 15% ברישיון יצחק.

רישיון גבריאלה נקדח בעבר והתגלה בו נפט באיכות גבוהה. מודיעין הזכירה אתמול כי על פי האומדן הטוב ביותר, ברישיון גבריאלה פוטנציאל לכ 250 חביות נפט, שמתוכן משאבים מותנים (כלומר שהוכחו) בהיקף של כ 110 מיליון חביות נפט. נוסף לכך, למודיעין אחזקה ברישיון שמשון, שבו נמצא מבנה של תעלה שעל פי האומדן הטוב ביותר בדו"ח המשאבים המותנים מכיל 0.55 TCF גז, שעשוי להגיע גם לרישיונות דניאל הסמוכים.

מודיעין ציינה כי האסטרטגיה של החברה בשלוש השנים האחרונות היתה ליצור תיק נכסים מפוזר של רישיונות ימיים למטרות גז ונפט במגוון אזורים גיאולוגיים באגן הלבנטיני. כמו כן ציינה כי היא מעריכה ש"במהלך 2013 נמשיך בתהליך איתור אחר שותף אסטרטגי לרישיונות גבריאלה וים חדרה ובקידוחי האקספלורציה למטרות נפט". לעומת מודיעין, להכשרה פורטופוליו נכסים מצומצם בהרבה. מדובר ב 7% מרישיון שמואל, אופציה בבנימין ורישיונות נוספים באלבניה.

"סטירת לחי לענף חיפושי הגז"

כלכלנים ואנליסטים מענף הגז העריכו אתמול כי הכישלון הנוכחי בשרה והקודם במירה עתידים להאפיל על כלל הענף, וצפויים להקשות על גיוסי כספים עתידיים.

"הכישלון הכפול הוא סטירת לחי צורבת לעתיד ענף חיפושי הגז והנפט הישראלי", אמר אתמול יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "לא מדובר בחדשות רעות רק לשותפים הפעילים בקידוח, אלא לכלל משק האנרגיה המקומי, שככל הנראה הפוטנציאל שלו נופח באופוריית התגליות לממדים שאינם קיימים במציאות". לדעת פגוט, הכישלון בקידוחים שרה ומירה עשוי להקשות בעתיד על גיוס כספים למטרות חיפוש חדשות: "הסטטיסטיקה של חיפושי גז ונפט אמנם היתה ידועה לרבים, אולם ההצלחות החריגות של הקידוחים בלווייתן ובתמר סללו את הדרך לפיתוח תעשיית חיפושי הגז והנפט. אותן הצלחות יצרו אצל רבים תחושה כי כל מטאטא יורה, וכי היכן שיוחדר המקדח יתגלו גז, נפט או תגלית משולבת".

על רקע הירידות החדות במניות הכשרה ובמודיעין, שהביאו גם לצניחה של כ 5% במדד הגז והנפט, פגוט מציין כי ייתכן שמדובר בהזדמנות להשקעה בענף עבור משקיעים שאינם נמצאים בו. "אנו סבורים כי התעשייה, ברמת סיכון מובנית שכזו, עתידה לנפק לנו על ציר הזמן עוד לא מעט חדשות טובות לצד חדשות רעות, ולפיכך יש לנצל את המאניה-דיפרסיה בתחום על מנת לייצר אחזקה מפוזרת ארוכת טווח בסקטור האנרגיה המקומי, בדגש על החברות המחזיקות בתגליות מוכחות שהמשק הישראלי תלוי בהן כיום יותר מאי פעם", אמר.

"לכישלון בשרה תהיה השפעה שולית ונמוכה על סקטור הגז והנפט", אמר אלעד קראוס, אנליסט האנרגיה של הראל פיננסים. "ההשפעה יכולה להיות על שינויים בוועדת צמח, כלומר על הכמות שניתן לייצא בעקבות הכמות שירדה. מובן שמעתה קידוחי האקספלורציה יהיו קשים יותר מבחינה מימונית".

גיל בשן מאי.בי.אי ציין שהכישלון בשרה מרחיק תחרות אפשרית שהיתה צפויה לתמר, כך שהשותפים בתמר ייהנו מעוד כמה שנים שבהן יהיו ספק יחיד למשק. "שרה ומירה היו אמורות להוות את התחרות לתמר ולהיות ספק הגז השני המשמעותי במשק. בהיעדר תחרות, תמר תישאר ספק יחיד לעת עתה. פחות מתחרה יוביל לכמויות אספקה גבוהות יותר. זה חיובי בעיקר לישראמקו, אך מציב את השותפויות בתמר בעמדה בעייתית מול הרגולטור".

אלה פריד, אנליסטית האנרגיה בלאומי שוקי הון, הסבירה כי הירידות החדות במניות אתמול משקפות את העובדה שהן בעצם אופציה על הקידוחים. "אין ספק שאי מציאת הגז בשרה היא פגיעה מהותית", אמרה פריד. "שתי האופציות הכזיבו: הכשרה ומודיעין היו אופציות על שרה ומירה, שהיו הנכס העיקרי שלהן. הכישלון גרר פגיעה מהותית בשווי של החברות, כפי שהשוק משקף", הסבירה.


 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy