פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 29.06.2024
ו.הפנים בדיון על פרוייט פצלי השמן לא איפשרה למתנגדים לדבר והעלימה עמדות משרדי ממשלה נגד הפרוייקט
26/06/2012 15:08

'אדם טבע ודין': הדיון שהתנהל בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת – חד צדדי ומוטה לטובת היזמים

 
ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה הבוקר (ג) דיון בנושא פרויקט פצלי השמן של חברת IEI בחבל עדולם.
במהלך הדיון שארך כשעתיים לא ניתנה לארגונים שהוזמנו לדיון זכות להשתתף ולפרוס את עמדתם, זאת בזמן שנציגי חברת IEI דיברו, העלו מצגת ונימקו את עמדתם לאורך הדיון כולו. יש לציין כי עמדת משרדי הממשלה המתנגדים לפרויקט, כמו עמדת משרד החקלאות לא הובאה במלואה.
מנהלת המחלקה המשפטית של 'אדם טבע ודין', עו"ד קרן הלפרן-מוסרי, כמו גם נציגי ארגוני סביבה נוספים שנכחו בדיון, פנו בבקשות חוזרות ונשנות אל יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, במטרה שיאפשר להם את זכות הדיבור, אך הוא טען לעומתם כי אין זמן לשמוע עמדות נוספות ואף הציע לאט"ד לפנות לבג"צ כדי לקבל את זכות הדיבור. כל זאת בזמן שליו"ר החברה, ח"כ לשעבר, אפי איתם, ניתנה זכות הדיבור וכך גם לכל אנשי המקצוע של IEI.
יש לציין כי גם המסמך שהוצג בוועדה בפני חברי הכנסת היה חסר בנתונים משמעותיים ובהם עמדת משרד החקלאות המביעה חשש אמיתי מקידום הפרויקט וכן נעדרה מהמסמך התייחסות לעתירה שהגישה 'אדם טבע ודין' לבג"צ נגד תקנות הנפט המאפשרות את קידום הפרויקט.
בתום הדיון אמרה עו"ד קרן הלפרן מוסרי כי המצב שבו רק ליזמים ניתנת זכות דיבור בכנסת הוא מסוכן ומבשר רעות. כמו כן, אמרה כי בכל מקרה על הוועדה היה להמתין להכרעת בג"צ בנוגע לתקנות הנפט, לפני קיום כל דיון לגופו של עניין בנוגע למיזם פצלי השמן בעדולם.
רקע
בימים אלו מבקשת חברת IEI לקדם את השלב הראשון של פרויקט להפקת דלקים מפצלי שמן בחבל עדולם. ההפקה מיועדת להיעשות באמצעות חימום תת הקרקע לאורך זמן ושאיבת התוצרים אל פני השטח, בשיטה שלא נוסתה באופן מסחרי בשום מקום בעולם. המיזם מתוכנן לקום באזור הרגיש ביותר מבחינה נופית וסביבתית שנותר בלב הארץ, שחלקו הגדול אף מועמד להיות מוכרז כ"מרחב ביוספרי".
תקנות הנפט החדשות נבחנות כיום בבג"צ – התקנות שנתפרו לפי מידותיו של מיזם פצלי השמן בעדולם זכו לביקורת נוקבת מגופים רבים, לרבות המשרד להגנת הסביבה שקרא למנוע את אישורן. הטענות הקשות נגד התקנות, לפיהן מדובר בהסדר בלתי חוקי ובלתי סביר, הובאו בפני בית המשפט העליון בעתירה שהוגשה לפני כחודש, לכן אין לקדמו לפני קבלת פסק דין בעתירה.


ההשלכות הסביבתיות - השלב המכונה "פיילוט" הינו למעשה שלב ראשון במסלול קידום המיזם, ואף לבדו הינו בעל פוטנציאל להשפעה משמעותית על הסביבה הרגישה בה הוא עתיד לקום, אגב ביצוע תהליכי ייצור פטרוכימיים. את הפרויקט אופפת אי ודאות רבה באשר להשלכותיו הסביבתיות, ולאור רגישותו הגבוהה של האיזור וסמיכותו ליישובים, מובן שיש לנקוט בכל אמצעי הזהירות ולא לאפשר את קידום הפרויקט במסלול המקוצר והבלתי מאוזן שבתקנות.

הפקת אנרגיה ממקורות שאינם מתחדשים מנוגדת למדיניות הממשלתית - קידום המיזם אינו נגזר ממדיניות כוללת של אנרגיה וסביבה, ויש בו כדי לסתור מאמצים ראויים שממשלת ישראל מקדמת בתחום האנרגיות המתחדשות ופעילות נחושה להפחתת פליטות גזי החממה.
טיפוח התלות בדלקים פחמימניים, מהווה סכנה לבריאות הציבור ולמערכת האקולוגית, ואינו מהווה בסיס לעצמאות אנרגטית בת קיימא.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy