פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 26.06.2024
רשות החשמל ומונופול הגז הטבעי בישראל
22/05/2012 15:37

יש שתי אפשרויות פשוטות לפעולה: הכרזה על שותפות תמר כמונופול בשוק הגז וקביעת מחיר הגז לפי המחיר שהיה נקבע בתחרות חופשית. אולחייב כל אחת מהשותפות במאגר תמר לנהל משא ומתן נפרד ותחרותי למכירת הגז עם הלקוחות הפוטנציאליים.
רשות החשמל ומונופול הגז הטבעי בישראל
‏מאת אמנון פורטוגלי*                                      ‏22 מאי, 2012

בקיץ 2011 רעשה הארץ כנגד רווחי המונופול של תנובה וחברות אחרות בתחום המזון. 'מחאת הקוטג' הצליחה להוריד חלק ממחירי המזון ולהביא להחלפת הנהלת תנובה. בשבוע האחרון התבררו היקפי הענק של הרווחים המונופוליסטיים של החברות בתחום הטלפונים הסלולריים. עכשיו אנו עומדים בפני מונופול הגז הטבעי בישראל המתגלם ב'שותפות תמר'.

המדינה, לא רק שאינה מפרקת את קרטל שותפות תמר, אלא אף נתנה לו אישור ב-2006, בתקופה בה הייתה תחרות אמת מצד הגז המצרי. היום המצב שונה לחלוטין. בשל הפסקת הזרמת הגז ממצריים לישראל, שותפות תמר נותרה ללא מתחרים במשק. בהיותה הספק היחידי בישראל ניצלה שותפות תמר מעמד זה ודרשה מחברת החשמל מחיר גבוה משמעותית מהמחיר עליו הסכימו הצדדים בהסכם העקרונות לפני כשנתיים. חברת החשמל סברה כי שותפות תמר מנצלת את כשל השוק שנוצר כדי לפתוח את החוזים עמה ולהכתיב מחיר גז חדש, ופנתה לממשלה בבקשה שתתערב במשא ומתן. אלא שהמדינה לא התערבה. התוצאה היא ששותפות תמר הצליחה לכופף את חברת החשמל ולכפות עליה מחיר גז מופקע, עם הצמדות משונות בעסקה בהיקף כספי עצום שעשוי להגיע ל- 20 מיליארד דולר ויותר, במשך 15 השנים הבאות.

מדובר ברווח עצום נוסף לשותפות תמר המסתכם בתוספת של מיליארדי דולרים. בנוסף, עלייה במחירי החשמל תביא לעלייה כמעט בכל המוצרים והשירותים בארץ, זאת על חשבון הציבור אשר יאלץ לשלם תעריף גבוה יותר לחשמל ולמוצרים ושירותים אחרים שמחירים יעלו בעקבות העלייה במחירי החשמל.

נוכח מצב זה פרסמה ביום שני, רשות החשמל את עמדתה ומביעה חשש כי הסכמי הגז במתכונתם הנוכחית יובילו להטלת עלויות עודפות לצרכני החשמל. בין הסעיפים הבעייתיים שהרשות ציינה: מחירי הבסיס לרכישת הגז טבעי, משך תקופת ההסכמים עם יצרני החשמל הפרטיים וחיובם לתשלום עבור כל הגז, ומנגנוני הצמדת של מחירי הגז למדד המחירים לצרכן האמריקני. למעשה הרשות מקבלת את הסכם בין 'תמר' לחברת החשמל בכפוף לשינויים מסוימים, ומאיימת שבאם לא יתקבלו תנאיה, היא תדרוש להטיל פיקוח על מחירי הגז ממאגר 'תמר'.

המסמך של רשות החשמל פורסם לאחר בחינה אינטנסיבית של מספר חודשים ודיונים ארוכים בישיבות מליאת הרשות, עבודה בשיתוף הרגולטורים השונים: רשות החשמל, רשות ההגבלים העסקיים, רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים והועדה לפיקוח על המחירים שבמשרד האוצר, וחוות דעת מיועצים בינלאומיים. לדברי רשות החשמל היא "לא תסכים לגלגל על צרכני החשמל את כל העלויות המופיעות בהסכמי הגז הטבעי שחתם מונופול תמר עם חברת החשמל ויצרני חשמל פרטיים". למרות הניסוח החזק הזה, התנאים שהוצגו בסכום עבודה זו הם מינוריים והרשות החשמל מתגלית כגוף חלש ואנמי שלא מגיב בצורה אפקטיבית למצב הנוכחי בו יש למעשה מונופול באספקת הגז.

יש שתי אפשרויות פשוטות לפעולה: הכרזה על שותפות תמר כמונופול בשוק הגז וקביעת מחיר הגז לפי המחיר שהיה נקבע בתחרות חופשית. כך למשל, ניתן לראות כי המחיר עליו סיכמו חברת החשמל ושותפות תמר, בסביבות 5.2 – 5.5 דולר ליחידה תרמית, עם נוסחת הצמדה מורכבת, גבוה משמעותית ממחיר השוק הקיים בארה"ב, קנדה, ואוסטרליה. במדינות אלו קיים שוק תחרותי חופשי לגז ומחיר הגז נע בין 2 – 3.5 דולר ליחידה תרמית כאשר התחזית היא לירידת מחירים בשנים הבאות.

אפשרות שנייה היא לחייב כל אחת מהשותפות במאגר תמר לנהל משא ומתן נפרד ותחרותי למכירת הגז עם הלקוחות הפוטנציאליים. שותפות תמר מורכבת ממספר שותפים: נובל אנרג'י מדיטרניאן (36%), ישראמקו (28.75), דלק קידוחים (15.625%), אבנר (15.625%) וחברת דור גז חיפושים (4%). תאגידים אלו חברו יחד ומנהלים משא ומתן כגוף אחד מול חברת החשמל ולקוחות אחרים לקביעת מחיר הגז ותנאי העסקה. הפרדה ביניהם תוביל לתחרות אמיתית ולקביעת מחיר גז בדומה למחיר השוק במדינות המערב בהן קיים שוק תחרותי. נציין שאותם שותפים טענו לפעילות כגופים נפרדים כאשר זה היה נוח להם, בדיונים בועדת הכספים על חוק ששינסקי.

ביוני 2011 פורסם כי שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, יגיש לוועדת המחירים הממשלתית שתי הצעות חלופיות דומות: להכניס את מחיר הגז הטבעי לפיקוח, או להורות לכל אחת מהשותפות במאגר הגז תמר לנהל את המשא ומתן בנפרד. רשות החשמל צריכה לפעול בכיוון הנכון הזה.


אמנון פורטוגלי *
המכללה החברתית כלכלית, וממובילי המאבק להגדלת הכנסות הממשלה מהגז.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy