פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 27.06.2024
ערב חג הפסח, אישרה מליאת הרשות את הגדלת הספק תחנות הכוח המתוכננות של דלק בנילית ובאלון תבור בכ-20%
10/04/2012 07:46

ההחלטה לאשר את הגדלת תחנות הכוח עוררה תמיהה, לאור חוסר הנוחות שהביעה רשות ההגבלים מהבעלות הצולבת של קבוצת דלק בשוקי הגז הטבעי והחשמל, והחשש שהביעה מפני פגיעה בתחרות ואפליית לקוחות גז.
חרף המגבלות שהטילה רשות ההגבלים העסקיים על אחזקות קבוצת דלק בתחנות כוח, ממשיכה רשות החשמל לאשר את הגדלת נפח פעילותה של הקבוצה בענף. ערב חג הפסח, אישרה מליאת הרשות את הגדלת הספק תחנות הכוח המתוכננות של דלק בנילית ובאלון תבור בכ-20%. זאת, באמצעות הסבתן לייצור חשמל במחזור סגור, הכרוכה בתוספת של טורבינה קיטורית.

תחנת הכוח שמתכננת דלק (57%) עם שותפות סיגמא-אפסילון ועדי אנרגיה (43%) להקים בשטח מחלבת אלון תבור של תנובה תגדל מ-55 ל-70 מגה-ואט. תחנת הכוח שמתכננת השותפות להקים עבור מפעל נילית שברמת גבריאל, תגדל מ-50 ל-70 מגה-ואט.

ההחלטה לאשר את הגדלת תחנות הכוח עוררה תמיהה, לאור חוסר הנוחות שהביעה רשות ההגבלים מהבעלות הצולבת של קבוצת דלק בשוקי הגז הטבעי והחשמל, והחשש שהביעה מפני פגיעה בתחרות ואפליית לקוחות גז. ברשות החשמל נימקו את ההחלטה בכך שגם לאחר הגדלת התחנות לא תהיה דלק בעלת עניין ביותר מ-50% מכושר ייצור החשמל במתקני קו-גנרציה בישראל. עוד הסבירה הרשות כי גודל תחנת הכוח המבוקש אינו עולה על 100 מגה-ואט, וכי יותר ממחצית האנרגיה שתופק בתחנה תסופק ממילא לצרכנים בסביבתה המיידית.

באשר להטבות שלהן זוכים יזמי קו-גנרציה, שתוקפן פג, קבעה רשות החשמל כי דלק אמנם תזכה להן, אך רק עבור החלק המקורי בהספק התחנה. כלומר, המדינה לא תחוייב ברכישת החשמל שייוצר בזכות התוספת הקיטורית. ואולם בה בעת, דלק לא תחוייב בהוצאת רישיון חדש ובאיבוד הטבה זו עבור כלל הספק התחנה.

עלות הקמת תחנות הכוח מוערכת ב-100-150 מיליון דולר, וזו עוכבה בשנתיים האחרונות בשל חסמי מימון וסטטוטוריקה. באחרונה נסוגה חברת הביטוח מגדל ממימון הפרויקטים. זאת, ברקע שמועות על כוונת דלק למכור את פעילותה בענף החשמל.









מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy