פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 27.06.2024
תחת הסיסמא "כחול בונה ירוק" מוביל חיל האוויר את התנהלות כל חילות צה"ל בכל הנוגע להתייעלות אנרגטית, בניה ירוקה והכנסת מערכות סולאריות ליצור חשמל לשימוש עצמי. חיל האוויר פיתח ומיישם שורה של תוכניות בנושאים הללו ובעקבותיו יעשו זאת כל שאר החילות.
09/10/2011 11:28

בראיון ל-Energianews.com מפרט רב-סרן איתן בסון מחיל האוויר המופקד על נושאי ההתייעלות האנרגטית, הכנסת מערכות סולאריות לשימוש בצה"ל ובניה ירוקה את מה שכבר נעשה בשטח ואילו פרויקטים מתוכננים לעתיד הקרוב

מיתקן פוטווולטאיי במחנה צה"ל


 


מאת אלכס דורון
תחת הסיסמא "כחול בונה ירוק" מוביל חיל האוויר את התנהלות כל חילות צה"ל בכל הנוגע להתייעלות אנרגטית, בניה ירוקה והכנסת מערכות סולאריות ליצור חשמל לשימוש עצמי. חיל האוויר פיתח ומיישם שורה של תוכניות בנושאים הללו ובעקבותיו יעשו זאת כל שאר החילות.
בראיון מיוחד ל-Energianews.com פירט רב-סרן איתן בסון ממחלקת הנדסה,תשתיות ובינוי מחיל האוויר המופקד על הנושאים הללו , את התוכניות שכבר מבוצעות, אלו המצויות בשלבי הפיילוטים השונים ואלו המתוכננות לתקופה הקרובה.
"התקן המנחה ת"י 5281 לבנייה ירוקה שעבר רביזיה בחודש יולי האחרון, שימש בסיס לבניית מדריך וספר-הנחיות למנהלי פרויקטים בחיל-האוויר בנושאי התייעלות אנרגטית ובנייה ירוקה לפרויקטים השונים", הסביר רס"ן בסון.
ההנחיות כוללות נושאים מגוונים כגון העמדת המבנה, הצללה, אוורור ותאורה טבעית, שימוש בחומרי בנייה ובידוד, חומרים ממוחזרים ועוד.
-מהו הערך המוסף של המדריך שהנהגתם לפרויקטים?
בסון: "הוא מעניק ניקוד לכל פרמטר וכך ברור היטב לכל מנהל פרויקט מהו ניקוד הפרויקט מבחינה אנרגטית. הרעיון הוא שכל מנהל פרויקט צה"לי שיש לו נגיעה לנושאים הנ"ל צריך לחשוב כבר בשלב התכנון על העתיד, כלומר - לחשב את החיסכון ומעל לכל את החזרי ההשקעה, שישיג לתקציב הצבא לטווח הארוך".
-מה שנעשה בחיל האוויר מאומץ עתה גם בידי החילות האחרים?
"כן. אנו מרבים לשתף פעולה וידע במספר תחומים בנושא.
-ואילו פרויקטים בתחומים הללו מבוצעים עתה?
"עד כה במרבית בסיסי חיל האוויר חיממו מים למקלחות באמצעות מערכות הפועלות על סולר. מאחר שכולם כבר מודעים לבעיות זיהום האוויר והקרקע כתוצאה מהשימוש בחומר גלם זה וחשיבות השמירה על הסביבה, ובנוסף גם משום שמחירי הסולר גבוהים – הגענו למסקנה שיש להחליף את מערכות חימום מים בסולר, לחימום מים במשאבות-חום, וע"י כך להשיג חסכון של 70% באנרגיה. זה כשלעצמו הפרויקט הגדול ביותר בהיקפו בתחום, וחיל האוויר גאה להיות חלוץ וראשון בצה"ל. על-פי הערכותינו, תוך פחות משנתיים יושג החזר ההשקעה".
-בכמה מתקנים מדובר?
"מעל 30 בפעימה הנוכחית. מרכז הכובד בהחלפת המערכות הישנות למשאבות-חום הוא בבסיסי חיל האוויר בדרום הארץ. אבל הכוונה היא להרחיב את הפרויקט לכל שאר המחנות. בתוך כשמונה חודשים, החלק הזה בפרויקט – יסתיים. בימים אלו מתקיים 'סבב הקבלנים' כדי להנחות אותם לגבי הביצוע. כל המערכות הישנות שהופעלו בסולר, יפורקו ובמקומן יותקנו החדשות – מבוססות משאבות חום חשמליות."
-ואילו פרויקטים נוספים בתחום בנושאי התייעלות אנרגטית מתוכננים או מבוצעים בחיל האוויר?
" לאחרונה אנו משלימים חיבור של מספר אתרים לרשת החשמל הארצית. צעד זה חוסך לנו מאות אלפי שקלים בשנה. בעבר אתרים אלו קיבלו את החשמל לצרכיהם מגנראטורים הפועלים על סולר".
-אחד הנושאים שמרבים להדגיש באחרונה, גם במגזר האזרחי, הוא הצורך להחליף מערכות מיושנות כמו מזגנים בחדשות – חסכוניות יותר. כיצד מתנהל הדבר בחיל האוויר, בצה"ל כולו?
"כיום יותר מ-1200 מזגני חלון ישנים, שצרכו הרבה מאד חשמל – מוחלפים בחיל האוויר במערכות חדישות של מזגנים מפוצלים שהם הרבה יותר חסכוניים. השלמנו כבר מעל 60% מהפרויקט הזה בפריסה ארצית".
-ומה בהקשר לשימוש בתאורה חסכונית?
"גם זה מטופל עתה באופן נרחב – כחלק מתוכנית ההתייעלות האנרגטית. מעל 2700 גופי תאורה ישנים מוחלפים בחדשים. מדובר בביטול השימוש ב-T8 של הפלורסצנטים הישנים ומעבר ל-T5 החדישים המבטיחים אורך-חיים גבוה יותר, שטף אור רב יותר וצריכת חשמל נמוכה יותר. החזר ההשקעה של מבצע ההחלפה – יראה בתוך פחות משנה ומחצה".
-האם לא בוחנים בחיל האוויר מעבר לשימוש בתאורת ה-LED ?
"הנושא נבחן במיוחד עבור תאורת מסלולי ההמראה והנחיתה בבסיסי החיל. אבל גם התחלנו להעביר מבנים המשמשים לאחסון לשימוש בפתחי סקיי-לייט בתקרות – כלומר לשימוש באור-טבעי".
-כיצד מבצע כה נרחב מתנהל?
"בשלב הראשון, נערך סקר אנרגיה בבסיס נבטים, שבו בוצע מיפוי מפורט של בזבוזי האנרגיה בבסיס.
בשלב השני, נכנסנו לשלב גיבוש רעיונות והכנת המתווה לתוכנית רב שנתית לחסכון. עבודה זו הייתה הפיילוט. כל הממצאים שימשו לבסיס-נתונים – ועל-פיו אפשר היה לגזור את הדרישות לחסכון עבור כל בסיס ובסיס, באופן פרטני. חשוב להבהיר כי מדובר בתהליכים ארוכים, שאת התוצר שלהם רואים לאחר מספר שנים. מה שחשוב להדגיש חיל-האוויר נמצא בתחום הזה על 'המסלול' הנכון".
-ומה באשר למעבר לאנרגיה סולארית? בחיל האוויר של ארה"ב, פורסם לא מכבר, החל פרויקט נרחב בנושא הזה..
"חיל האוויר של ישראל הוציא כבר לפני שנה מכרז לבניית מתקני PV קטנים של 50 קילו-וואט פיק בשעה, בשיתוף החילות הירוקים וחיל הים. הרעיון, כמו בחיל האוויר האמריקני, לבנות מערכות PV על גגות מבנים קיימים וכך הן ייצרו חשמל לשימוש עצמי. לצערי, לא הצלחנו עד כה לממש את כל ההתקנות שתוכננו – אלא רק 20% ממה שרצינו,וזאת בשל אי הצלחה במימוש ניצול המבצע.

-ומה בדבר מתקנים גדולים יותר?
"אנחנו נערכים לצאת למכרז למתקנים בינוניים של עד 5 מגה-וואט עבור ארבעה בסיסי חיל האוויר בדרום. אנו מצפים לשיתוף פעולה מהרגולטור על מנת להצליח להביא פרוייקטים לאומיים אלו למימוש.. בנושאים הללו, צה"ל איננו שונה מהמגזר האזרחי. כולם מצויים במרוץ מטורף להניח את היד על המכסות".
-ובכך תסתכם פעילות חיל האוויר בנושאי האנרגיה הסולארית?
"כלל וכלל לא. יש לחיל תוכנית לפרויקט גדול הרבה יותר – זה פרויקט הדגל שלנו. הכוונה היא להקים תחנה תרמו-סולארית משולבת בגז בבסיס נבטים בתפוקה של 35 מגה-וואט. זה אומר כי התחנה הזאת תספק את כל צרכי החשמל של הבסיס – שהוא יהיה הגדול בארץ וגם ישמש חלופה וגיבוי לנתב"ג (לצרכים אזרחיים), לעת הצורך. עלות הפרויקט הזה – מעל 600 מיליון ש"ח ולשם כך הוקצה בתוכנית האב של הבסיס, שטח של 700 דונם לבניית תחנת הכוח הסולארית החדישה הזאת. השטח שנועד לה עבר כבר מספר בדיקות ראשוניות – טופוגרפיות, וגם בדיקה של קרינת השמש ואחרות. "
-והיכן נמצא במיזם הזה הרגולאטור?
"בימים אלו אנו מתחילים להתניע את התהליך מולו – כלומר זה טיפול מול גופים סטטוטוריים אזרחיים כמובן, שמחוץ לצבא. אבל אנחנו מכירים בכך שאלו חוקי המשחק, ואין לנו כל כוונה לוותר".
-ציינת שיש כיום יותר מודעות בחיל האוויר ובצבא לנושאים הנוגעים לבניה ירוקה, חסכון בחשמל, התייעלות - כיצד אתה רואה זאת ביום-יום שלך?
"לפחות פעם בשבוע אני מקבל הצעה מהשטח, מחיילים וקצינים בחיל, לבחינת רעיון כזה או אחר. ומה שמיוחד אצלנו – שכל הצעה זוכה להתייחסות, וההצעות שיש להן 'בשר' גם נבדקות בפיילוט. מציעים לי כיצד לחסוך בתאורה, במים ובמיזוג האוויר – ויש הרבה מאד יוזמות מעניינות אחרות. אין זה טריוויאלי שכל רעיון יבחן וייבדק – אבל כך נוהגים בחיל האוויר. זוהי מסורת".
-ויש בידיך נתונים כספיים עדכניים לגבי שיעורי החיסכון שמיזמים שכבר מבוצעים השיגו?
"כל הפעולות שנעשו עד כה חסכו לחיל האוויר – נכון להיום – 14-12 מיליון שקל בשנה, וכפי שמסתמן מדי שנה החיסכון רק גדל. "








מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy