פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 27.06.2024
מאז עלה הנושא לכותרות המושג "בנייה ירוקה" גובר הביקוש בעולם לתכנון מבנים ירוקים. בישראל לעומת זאת, התמונה ירוקה קצת פחות
07/07/2011 08:28

פקקים בירוק אין מקום לפליאה – בישראל הביורוקרטית קיימים חסמים רבים העוצרים את מינוף הבנייה הירוקה. בחרנו להציג חמישה עיקריים מתוך אתר אדם טבע ודין: • העדר גורם אחראי - אין רשות מובילה ובעלת סמכויות שתקדם באופן מסודר ומובנה את הבנייה הירוקה והתאמתה למציאות בארץ. • העדר תקנים מחייבים – ההנחיות והתקנים הקיימים אינם מחייבים, על כן ההיענות שואפת לאפס. • היצע קטן של חומרים – בשל מחסור בתקנים מקומיים וביקוש נמוך, אין מבחר חומרים ממוחזרים ומוצרים בעלי תקן ירוק. התוצאה: מוצרים ירוקים מיובאים הנמכרים במחיר גבוה. • חוסר אמון ופתיחות מצד קובעי המדיניות - למרות שבמדינות מתקדמות אחרות יש אישור לשימוש במים אפורים, משרד הבריאות בישראל אוסר את השימוש בהם.


מאת: אורי הלוי, 'אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ'

בנייה ירוקה היא בנייה חכמה המקנה למשתמשים איכות חיים בריאה יותר, תוך צמצום ההשפעות הסביבתיות. מטרת הבנייה הירוקה היא יצירת סביבת מגורים בריאה ונוחה, תוך הימנעות מפגיעה במשאבים טבעיים מתכלים. מטרה זו מושגת על ידי שימוש בחומרים ממוחזרים ותכנון המאפשר חיסכון מרבי באנרגיה.
העקרונות המנחים בבנייה ירוקה הם חשיבה לטווח ארוך, תכנון ההיבטים הסביבתיים והתייחסות למיקומם הגיאוגראפי של המבנים. כך למשל, ניתן להשתמש בבנייה ירוקה לטובת הקמת בית מגורים כפרי, מבני תעשייה ירוקים, קמפוסים או מבני ציבור. במילים אחרות: בנייה ירוקה היא תפיסה מהותית, לא צורה אדריכלית.

פקקים בירוק
אין מקום לפליאה – בישראל הביורוקרטית קיימים חסמים רבים העוצרים את מינוף הבנייה הירוקה. בחרנו להציג חמישה עיקריים מתוך אתר אדם טבע ודין:
• העדר גורם אחראי - אין רשות מובילה ובעלת סמכויות שתקדם באופן מסודר ומובנה את הבנייה הירוקה והתאמתה למציאות בארץ.
• העדר תקנים מחייבים – ההנחיות והתקנים הקיימים אינם מחייבים, על כן ההיענות שואפת לאפס.
• היצע קטן של חומרים – בשל מחסור בתקנים מקומיים וביקוש נמוך, אין מבחר חומרים ממוחזרים ומוצרים בעלי תקן ירוק. התוצאה: מוצרים ירוקים מיובאים הנמכרים במחיר גבוה.
• חוסר אמון ופתיחות מצד קובעי המדיניות - למרות שבמדינות מתקדמות אחרות יש אישור לשימוש במים אפורים, משרד הבריאות בישראל אוסר את השימוש בהם.

• העדר דוגמאות בשטח – אין כיום מבנים לדוגמה שהטמיעו את תקני הבנייה הירוקה. התוצאה: חוסר בידע ציבורי ובניסיון מקצועי.

אורבך-הלוי בונים ירוק
התקן הישראלי לבנייה ירוקה ת"י 5281 הושק בכינוס מקצועי שנערך במאי 2006. ברחבי העולם הגדול כבר מכירים בחשיבותה של בנייה ירוקה וניתן למצוא דוגמאות רבות, ביניהן השכונה הירוקה BedZED שבאנגליה. ואצלנו? אמנם בנייה ירוקה מייקרת את הפרויקט כולו ב- 7-10 אחוז, אך לטווח הארוך היא מוזילה את עלות השימוש במבנה.
למרבה הפלא, הדרישה לבנייה ירוקה מגיעה דווקא מכיוון הלקוח וכבר עם תחילת הפרויקט הוא מבקש לדעת האם ייעשה שימוש בבנייה ירוקה. גם משרד האדריכלים אורבך-הלוי משתתף בחגיגה הירוקה, ובימים אלה הוא מתכנן קמפוס מיוחד בקיסריה הכולל מרכז לוגיסטי בשטח של כ- 10,800 מ"ר, מבנה משרדים בשטח של כ- 5,000 מ"ר ומרכז פיתוח.
מבנה משרדים יכלול פטיו רחב שיכניס אוורור ותאורה טבעיים, ושניים מקירותיו יהיו "קירות ירוקים" שישמשו לצמחייה מטפסת. כמו כן, הבניין יוקם בתקן LEED האמריקאי (הנחשב לתקן מחמיר יותר מהתקן הישראלי) ובו מערכות "ירוקות" דוגמת מחזור מים, הצללות, שימוש בחומרים ממוחזרים, גגות צמחיה ועוד.
____________________________________________________
"אורבך הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ" – משרד ייחודי ומגוון, המשלב תכנון אדריכלי עם ניהול טכני הנדסי. המשרד הינו למעשה, תולדה של התפתחות והתאחדות שני מומחים, מתחומים שונים, משני משרדים ותיקים, מהנדסת דפנה בירן ואדריכל אורי הלוי. עם ההתמסרות לחזון והדחף למצוינות, בססו השניים מהר מאוד את מעמדם בענף כמשרד מוערך ויוקרתי. דפנה ואורי מובילים היום את המשרד כבעלים שותפים, כאשר דפנה עוסקת בתכנון ובניהול טכני ואורי מתמקד בעיצוב ובאדריכלות. בין הפרוייקטים ניתן למצוא את בואינג ישראל, בנק קרדיט-סוויס, צים, דודי תדמור ושות', טלי איתן וירון מהולל, צלרמאייר פילוסוף, ש.פרידמן,qualcomm, תחנת הכוח דוראד באשקלון, פארק מדע ביוטכנולוגיה ברחובות ליד מכון ויצמן, חברת דלק, קלאב מד אילת, תעבורה, BMW, משרד הביטחון, וולווו, פליינג-קארגו, משרד המשפטים, משרד מבקר המדינה, בנק לאומי, IBM ועוד...

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy