פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 29.06.2024
חברת החשמל שילמה כמיליארד דולר לשנה משך כשלוש שנים יותר ממה שהיתה צריכה לשלם אילו היתה נוהגת כמו ירדן וחותמת הסכם ישירות עם חברת הנפט הממלכתית המצרים.התשלומים העודפים של חברת החשמל שולמו למעשה על ידי צרכני החשמל באמצעות חשבונות החשמל
25/06/2011 10:22

ניתן לקבוע בודאות כי חברת החשמל רכשה במשך כשלוש שנים לפחות מיליארד יחידות גז BTU לשנה ושילמה 2.5$ עד 2.75$ ליחידה או 2.5 עד 2.75 מיליארד דולר לשנה תמורת הגז.ירדן שילמה כל אותה עת מחיר הנמוך בחצי לפחות שכן היא שילמה ישירות למצריים 1.5$ ליחידת גז לעומת ישראל ששילמה לחברת התיווך סכום כמעט כפול, ממנו כמחצית נשארה בחברת התיווך.
מאת יגאל לביב
לראשונה מאז נחתמו הסכמי רכישת גז טבעי מצרי על ידי חברת החשמל מחברת EMG הפרטית ניתן להעריך כמה ממה שמשלמת חברת החשמל עובר למצריים תמורת הגז וכמה נשאר בחברת התיווך .שר הנפט המצרי עבדאללה חוראב אמר בשבוע שעבר,ודבריו פורסמו ב-22 ליוני השנה בכל כלי התקשורת,כולל סוכנות רויטרס והיומון המצרי "אל מאסרי אל יום" את הדברים הבאים:
"מצריים לא תסכים לשום מחיר גז טבעי שתשלם ישראל שיהיה פחות מהמחיר שמשלמת ירדן,אמר ביום שלישי שר הנפט המצרי Abdallah Ghorab. דבריו פורסמו ביומון המצרי אל מאסרי אל יום ..הצהרתו באה לאחר הודעה רשמית של משרדו כי ירדן הסכימה להעלות את מחיר הגז הטבעי שהיא רוכשת ל-4$ ל-1 מיליארד BTU .המחיר הקודם היה 1.5$.
מנהיגי מצריים אחרי ההפיכה הודיעו כי יבחנו מחדש את חוזי יצוא הגז שחלק מהם היו בהרבה פחות ממחיר השוק שהוא 6$-7$ ל-1 מיליארד U BT .הצינור בו סופק הגז לשתי המדינות פוצץ פעמיים והזרימה הופסקה מפברואר. לדברי חברת אמפל נעשו ניסויי הזרמה בתחילת יוני. ישראל מקבלת 45% מצריכת הגז שלה ממצריים בחוזה ל-20 שנה שנחתם ב-2005.
החוזה על המחיר החדש עם ירדן ייחתם בסוף החודש,אמר שר הנפט.הוא הוסיף כי יבקש את המחיר הגבוה בשוק ויוסיפו לחוזה סעיף המאפשר בדיקה של מחיר הגז לאחר פרק זמן מוסכם.
הוא הדגיש כי לא יציע לישראל מחיר נמוך ממה שירדן משלמת.הוא אמר כי הצהרות פומביות על אי שביעות רצון ממדיניות המחירים של מצריים לא תסייענה במו"מ מאחר והמחירים נקבעים בחישובים מדוייקים."
היומון הירדני הרשמי ג'ורדאן טיימס" פרסם ב-21 ליוני השנה כי ירדן קיבלה עד הפיצוץ בצינור הגז 200 מיליון רגל מעוקב גז טבעי לשנה בחוזה ל-12 שנה ושילמה 1.5$ ליחידת גז-btu ,שזה מחיר הנמוך במחצית מהמחירים הבינלאומיים.
עכשיו ירדן הסכימה לשלם 4$ ליחידת גז-BTU לעומת המחיר הבינלאומי של 6-7 דולר ליחידה.
הפרסומים המצריים והירדניים מראים כי ירדן וישראל שילמו עד כה אותו הדבר והן נדרשות על ידי מצריים לשלם הלאה אותו הדבר.
אולם בעוד בירדן ובמצריים המחיר הנקוב לתשלום זהה בשתי המדינות, בעבר 1.5$ ועתה והלאה 4$, שונה המצב בישראל.

ההודעות בשתי מדינות אלו קובעות כי מצריים קיבלה תמורת הגז לישראל 1.5$ ליחידת גז BTU . אולם הפרסומים של חברת החשמל וכן הסכמי הגז שחתמה חברת החשמל עם חברת התיווך הפרטית EMG מראים כי עד כה שילמה חברת החשמל 2.75$ עד 3$ ליחידת גז BTU .הסכם הגז נחתם ב-8 לאוגוסט 2005 והגז החל לזרום ב-2007. ב-7 לפברואר 2010 מדווח היומון כלכליסט כי הסכם הגז עם חברת התיווך שונה והמחיר יהיה 4$ ליחידת גז BTU והחברה תקבל 2.1 מיליארד יחידות במשך 20 שנה.
ניתן לקבוע בודאות כי חברת החשמל רכשה במשך כשלוש שנים לפחות מיליארד יחידות גז BTU לשנה ושילמה 2.5$ עד 2.75$ ליחידה או 2.5 עד 2.75 מיליארד דולר לשנה תמורת הגז.ירדן שילמה כל אותה עת מחיר הנמוך בחצי לפחות שכן היא שילמה ישירות למצריים 1.5$ ליחידת גז לעומת ישראל ששילמה לחברת התיווך סכום כמעט כפול, ממנו כמחצית נשארה בחברת התיווך.
חברת החשמל שילמה כמיליארד דולר לשנה משך כשלוש שנים יותר ממה שהיתה צריכה לשלם אילו היתה נוהגת כמו ירדן וחותמת הסכם ישירות עם חברת הנפט הממלכתית המצרים.התשלומים העודפים של חברת החשמל שולמו למעשה על ידי צרכני החשמל באמצעות חשבונות החשמל.
חברת התיווך ברובה היתה בבעלות איש העסקים המצרי סאלח סאלם שנמלט ממצריים ונעצר לאחרונה בספרד עקב בקשת הסגרה מצרית. אולם כ—14% עד 18% מהחברה היתה ועודנה בבעלות קבוצת יוסי מימן. פרסומים מצריים רשמיים קובעים כי הנשיא מובארק ובניו ועוד אחרים כמו שר הנפט המצרי הקודם שנעצר אף הוא חשודים כי קיבלו שוחד מחברת התיווך בסכומים של מאות מיליוני דולרים.הנשיא מובארק ושותפיו הסתירו את שיטת השוחד בכך שכללו גם את ירדן בחבילה אחת עם ישראל ובאותם המחירים,וכך מנעו טענה כי המחיר הזול עד תמיהה בו נמכר הגז לחברת התיווך ולישראל היה רק לישראל. הכמות שקנתה ירדן היתה חמישית ממה שקנתה ישראל ולכן הדבר לא הכביד על יכולת אספקת הגז המצרית.
קבוצת מימן הצהירה מספר פעמים כי אינה מעורבת בשום תשלומים לא חוקיים . עד כה לא פורסמה שום ראייה אחרת.סביר כי קבוצת מימן הסתפקה ברווח שקיבלה כשותפה בחברת התיווך מהרווחים של כמיליארד דולר לשנה ולא היתה מעורבת בקבלת תקבולים נוספים.
חברת החשמל חתמה על החוזה התמוה עם חברת התיווך במקום ישירות עם מצריים למרות התנגדות עזה. השר הממונה אז על התשתיות והאנרגיה,יוסף פריצקי, התנגד בכל תוקף להסכם וביקש לבדוק אלטרנטיבה שהציעה חברת בריטיש גז הבריטית הענקית לאספקת גז מהזיכיון שהיה לה בים התיכון בבעלות הרשות הפלסתינאית. דירקטוריון חברת החשמל אישר את העיסקה ב-23 למאי 2005 כאשר 9 חברי דירקטוריון תמכו ו-5 התנגדו. ההסכם אושר בלחץ אדיר של יושב ראש החברה אלי לנדאו והמנכ"ל יעקב רזון. חברת החשמל סירבה בשיטתיות ומשך מספר חודשים להשיב לשאלות חדשות האנרגיה בנושא זה.
השר יוסף פריצקי נוטרל בתרגיל שמומן על ידי קבוצת יוסי מימן בו נאלץ להתפטר לאחר שמעקב של חברת חקירות העלה טענות בנושאים אחרים כלפיו. מי שאילצו להתפטר היה יושב ראש מפלגתו,שינוי,יוסף לפיד, שהיה מקורב מאוד לראש הממשלה אריאל שרון שהתנגד נמרצות להצעת בריטיש גז והעדיף את ההצעה של קבוצת מימן וחברת התיווך המצרית.
מסיבות עלומות ממשיכה חברת החשמל גם עכשיו לחדש את רכישת הגז ממצריים באמצעות חברת התיווך ולשלם כפול מהמחיר שמשלמת ירדן במקום לחתום הסכם ישירות עם הממשלה המצרית.
רשות החשמל האמורה לפקח על הסכמי חברת החשמל לא עושה דבר למניעת הקנוניה ומאשרת לחברת החשמל להעביר את כל עלויות רכישת הגז מחברת התיווך ישירות לצרכנים.
כל אחד מצרכני החשמל נפגע ישירות מקנוניית הגז ומשלם לפחות 10% יותר מדי כל חודש עבור החשמל שהוא צורך.משרד התשתיות לא עושה דבר להפסקת הקנוניה.
כל צרכן חשמל או גז מצרי יש לו עילה לבקש ממשטרת ישראל וממבקר המדינה להתערב ולחקור את כל הנושא. לכל צרכן חשמל או גז מצרי יש עילה לדרוש ממשרד התשתיות ומרשות החשמל למלא את תפקידם ולמנוע את המשך ההסכם עם חברת התיווך. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת,ח"כ כרמל שאמה-הכהן טרם פעל בנושא זה.
מי ירים את הכפפה?
.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy